🍂سيرة_الرسول🍂
الحلقة 171
يلا صلوا على النبى 💚
تلخيص #فتح_مكةعشان نقدر نستوعب الغزوات و الفتوحات سوا.. فإحنا اتفقنا إننا هنزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوة فى نقاط مختصرة و كمان أسبابها .. و بعدين هننزل يومياً بتفاصيل الغزوة كلها على حلقات بإذن الله.
#فتح_مكة ♡
الأسباب : - نقض كفار قريش لصلح الحديبية اللي كان بينها و بين النبي صل الله عليه و سلم و كان مدته 10 سنين و كانت من شروطه: ألا تقاتلونا و لا نقاتلكم و لا تعينوا أحد على قتالنا.
الأحداث : - أسلمت قبيلة خزاعة و انضمت للمسلمين و كان يوجد خلاف بينها و بين قبيلة اسمها بني بكر فلما أسلمت خزاعة، رفضت بني بكر الإسلام و اشتد كفرها و تحالفت مع قريش..
-خرجت قبيلة خزاعة لأداء العمرة. فلما بني بكر عرفت ده.. فراحت لعكرمة بن أبي جهل من كبار قريش و طلبت منه الإذن لقتال قبيلة خزاعة.. و وافق عكرمة و كان ده معناه إن قريش نقضت معاهدة "صلح الحديبية" اللي بينها و بين المسلمين.
- أمدت قريش قبيلة بني بكر بالسلاح و هجمت بني بكر على مسلمي بني خزاعة و قتلوهم في الحرم و هم راكعين و ساجدين و انتهكوا حرمة الحرم.. (و كان دين الكفر بينهى عن القتل فى الحرم زي الإسلام).
- ذهب عمرو بن سالم إلى رسول الله و أخبره إن قريش غدرت و نقضت العهد و بعد ما سمع النبي ﷺكلام عمرو، غضب غضباً شديداً و احمر وجهه الشريف، وقال: "نُصِرت يا عمرو بن سالم".
- هيأخذ النبي عليه الصلاة و السلام قرار بفتح مكة و ده هيحصل من غير نقطة دم واحدة.. و هيخرج النبيﷺ ب 10 اَلاف مسلم.
-و اجتمعت قريش عشان بسرعة يفكروا فى حل، قبل ما يعرف النبيﷺ خبر غدر قريش، فقال أبو سفيان نطلب من محمد أن يمد الصلح إلى عشرين عاماً بحيث تنتهي المعاهدة الأولى و تبدأ معاهدة تانية بتاريخها الجديد فساعتها الغدر هيبقى قبل المعاهدة الجديدة فيخدعوا النبي ﷺ أنه بعد ما يعرف القتل اللى حصل فساعتها مش هيقدر يقتص منهم.. لكن فشلت الخطة لأن النبي ﷺوصلت له أخبار الغدر و القتل من بدري.
- اتحرك جيش المسلمين و كان فى تعتيم جامد على خبر فتح مكة لدرجة إن النبىﷺ خرج بالجيش و ماقالش إنهم رايحين على مكة.. و أمرهم إنهم يتجهوا إلى منطقة ذي مُرٌة.. و بعد أيام أمر الجيش بالإنتقال فجأة فى إتجاه مكة.. فتضاربت الأخبار على جواسيس قريش لدرجة إن قريش عرفت بقدوم النبي ﷺ بعد قربه مسافة أميال من مكة ..
- طلع أبو سفيان بره مكة عشان يشوف الأخبار، فوجئ بجيش المسلمين باستعداده المهيب و قرر أبو سفيان إنه يعلن استسلام مكة و فعلاً سلم مكة للنبي ﷺو قال النبي صل الله عليه و سلم للكفار: من دخل بيته و أغلق عليه بابه فهو آمن و بسرعة راح أبوسفيان على مكة ينقل الكلام.. إن النبىﷺ جي بالسلام.
وصل المسلمون فى هيبة و استعداد عسكرى كبير هز قلوب قريش و تتكسر الأصنام حول الكعبة و يقف النبي فوق جبل الصفا و يكلم كفار مكة و يقول: ما تظنون أني فاعل بكم؟ قالوا: أخٌ كريم و ابن أخٌ كريم.. فقال صلوات ربي عليه و سلامه: اذهبوا فأنتم الطلقاء.. فى أعظم حدث شاهدته البشرية من أعظم البشر.. صل الله عليه سيدنا محمد ♡#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.