الحلقة 75

395 32 2
                                    

🌺سيرة_الرسول🌺
الحلقة 75

يلا صلوا على النبى 💚
تلخيص غزوه بدر 👍

علشان نقدر نستوعب الغزوات سوا.. فاحنا اتفقنا اننا هننزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوة فى نقاط مختصرة و كمان اسبابها .. و بعدين هننزل يوميآ بتفاصيل الغزوه كلها على حلقات بإذن الله♡

---------------------------#غزوة_بدر --------------------

1- سميت بهذا الأسم : لان موقع الغزوة كان عند بئر اسمه بدر.
و يوم غزوة بدر ربنا عز وجل سماه فى القرآن ب " يوم الفرقان " طب ليه؟ عشان احداث يوم بدر فرّقت بين ان الدوله الإسلامية فى نظر العرب من دولة ضعيفة وفقيرة مهددة من باقي القبائل لدولة قوية ليها إعتبارها و كيانها ولاسباب تانية كمان ..

2- طرفي القتال : حوالى 1000 من قريش خارجين من مكة ب1000 ناقة و 200 فرس يعنى الجيش كله راكب ؛
اما الطرف التانى حوالى 313 من المسلمين مع رسول الله خارجين من المدينه ب70 ناقه فقط و هيركبوا الصحابة و رسول الله علي النوق دى بالتناوب و كل واحد هيمشى شوية؛ مكانوش عاملين حسابهم على القتال ومفيش معاهم غير مجرد اسلحة بسيطة للحماية .

أسباب الغزوة :
**تهديد قريش لفظيآ للمسلمين بإرسال جواب تهديد بقتال المسلمين ؛ و رد رسول الله على الخطاب و قال انه لا يريد الحرب و لكن يريد ان يخلوا بينه و بين الناس (يعنى ميقفوش فى طريق دعوة الناس للإسلام). .
لكن ردت قريش على النبي و قالت انها مش هتسيب النبي ولا اصحابه حتى بعد هجرتهم من مكة.

** اعتدت قريش بالفعل على المسلمين بعتت قريش سرية هجمت عليهم بالليل (فبقت حياة رسول الله و دعوته للإسلام فى خطر شديد)..
رغم ان قريش اجبرت المسلمين انهم يسيبوا بيوتهم و اموالهم فى مكة و الصحابة هاجروا من التعذيب الشديد و محاولات قتل لرسول الله و رغم كل ده رايحيين ورا المسلمين بردو عشان يعتدوا عليهم..

**خروج المسلمين فى سرية عند منطقة اسمها النخلة لرصد حركه كفار قريش ؛
("سرية مخباراتية" والنبى عليه الصلاة و السلام امرها بالخروج للرصد فقط و لكن مش للقتال رغم ان قريش بادئة العدوان ..
و لكن الرسول عليه الصلاة و السلام كان حريص ان ميحصلش قتال و الدليل انه امر السرية بالخروج فى الأشهر الحرم "التى حرم الله تعالى فيها القتال") .

● الأحداث المترتبه على ذلك :
رصدت الإستخبارات ان فى قافلة تجارية تبع قريش كانت فى طريق رجوعها من الشام لمكة بقيادة " أبى سفيان بن حرب " و كانت كبيرة وفيها ألف بعير (ناقة)
وعليها فلوس كتير جدآ والمخابرات اللى تبع المسلمين عرفت ان القافلة تاجرت بأملاك و اموال المسلمين اللي اتعذبوا و اجبرتهم قريش على الهجرة من مكة بسبب إسلامهم لدين الخير و السلام و الاخلاق و الوفاء ويحرم الزنا و القمار و بيحقق مساواة بين العبد و السيد ..

** تحرك المسلمين لإستراد اموالهم فقط ( اموال المسلمين و شقاهم و حقهم و مش ينفع يسيبوه..( والله لا يستحي من الحق )

*يوصل خبر لأبي سفيان ان المسلمين هييجوا ياخدوا اموالهم .. فيطلب مدد من مكة لأنه فكر انه هيواجه قتال..
فيبعت واحد اسمه ضمضم لمكة عشان يبلغهم.. و لكن ضمضم الخبيث قام جارح الناقة واخد دمها و حطه على وشه و لبسه و نعكش شعره و يدخل ضمضم مكة
ويدعى ان المسلمين هجموا لقتال ابى سفيان .. وده كدب طبعا..

** تسمع قريش الكلام ده فيحرضهم ابو جهل بتجهيز جيش مقاتل و متجهز بكل ادوات الحرب من 1000 جندى.. و حاول واحد من المشركين بإقناع قريش انهم ميحاربوش محمد عليه الصلاة و السلام ؛ لان محمد مش عايز حرب و كل طلبات محمد عليه الصلاة و السلام انهم يخلوا بينه و ببن الناس و يسيبوه ينشر دين الله عز وجل ومن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر لكن ابو جهل اصر على الحرب و منع دعوة رسول الله لدين الإسلام و استمر فى تحريضه للحرب..

** عرف النبي عليه الصلاة و السلام ان قريش جهزت جيش ؛ وهدفها القتال و الصحابة اتخضوا جدااا لكن المسلمين بقوا مضطرين لمواجهه الجيش ده ..
هيتقابل الجيشين فى نص الطريق عند بئر بدر ، هيعسكر النبي فى مكان اسمه العدوة الدنيا ..
وقريش هتخرج من مكة وتعسكر في مكان اسمه العدوة القصوى( "العدوة" ده تل..جبل صغير).

**هتبدا المعركة بالمبارزة ..
هيطلع تلاتة من كفار قريش "عتبة بن ربيعة" ، "شيبة بن ربيعة" ، "الوليد بن عتبة" .. ( عتبة وابنه واخوه ) ...

ويقولوا : يا محمد أخرج لنا ثلاث من مهاجري قريش نبارزهم.. فيخرج 3 من صحابة رسول الله
"حمزة بن عبد المطلب" ، "علي بن ابي طالب" ، "ابو عبيدة بن الحارث بن عبد المطلب"
هيتقتل الصحابي الجليل ابو عبيدة ابن الحارث
وهيشتد القتال و هتستمر المعركة بين حوالى 1000 قرشي و حوالى 313 مسلم...

نهاية المعركة :

هتستمر المعركة وجيشهم كبير جدا وجيش المسلمين تعبان فيقف النبي علي التل ويدعي ربنا و يرفع إيده و يقول : اللهم انصرنا .. اللهم انجزني وعدك ..حتي يسقط رداءه من علي كتفيه الشريف..
فجري ابو بكر واخد الرداء وحطه علي ظهر النبي وحضن النبي صل الله عليه وسلم و قاله هون عليك يا رسول الله..
واول ما النبي خلص الدعاء تنزلت الملائكة استجابة الي دعاء رسول الله هتتنزل الملائكة وهتحارب و هيشوفوها الصحابة عياناً بياناً في ارض المعركة و ينتصر المسلمين ♡

التفاصيل فى الحلقات الجاية ان شاء الله ❤
صل الله علي محمد صل الله عليه وسلم
🌿 أدعوا لي احبتي 🌿

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن