الحلقة ١٧٦

144 20 2
                                    

🌸سيرة_الرسول🌸
الحلقة 176
يلا صلوا على النبى 💚
#فتح_مكة (ج5)
لعل الله اطلع إلى أهل بدر فقال:اعملوا ما شئتم..قد غفرت لكم 😊

شفنا الحلقة اللى فاتت استعداد جيش المسلمين للخروج لمكة و قلنا إن النبى عليه الصلاة و السلام حاول يخفى خبر فتح مكة و ماقالش حتى لغالبية الجيش إنهم خارجين لمكة أصلاً،
لكن هتحصل حاجة مش فى الحسبان و هي إن يوم ما عمرو بن سالم قال للنبى ﷺعلى خبر غدر مكة بمسلمي قبيلة خزاعة ... كان موجود صحابى اسمه حاطب بن أبى بلتعة.. فلما عرف حاطب بغدر قريش.. ففهم إن النبى ﷺ هينوى فتح مكة .. فقام باعت رسالة لأبو سفيان و قال فيها إن رسول الله يجهز جيشاً لقتالكم و معه 10 آلاف جندى من العرب.

و يبعت حاطب الجواب مع إمرأة و قال لها خبى الجواب فى هدومك لحد ما توصليه لأبو سفيان.. بس تفتكروا هتقدر توصل بالجواب لمكة؟ لأ الحمدلله مش هتوصل.. بس إزاى.. نزل سيدنا جبريل على النبى ﷺ و بلغه باللى عمله حاطب بن أبى بلتعة.. و قال له إن الجواب مع الست و أخبره بمكانها.. فبسرعة يبعت النبىﷺ سيدنا على بن أبى طالب و سيدنا الزبير عند مكان المرأة و فعلاََ يروحوا فيلاقوها .. فيقولوا لها : أعطنا الرسالة.

فقالت : ليست معى رسالة.. فقالوا : كذبتى.. و والله ما كذب رسول الله ..فاعطنا الرسالة أو سنأخذها منك بالقوة .. فخافت و قامت مطلعة الجواب .. و بسرعة راح علي للنبى ﷺ و بدأ يقرأ الجواب للنبى ..ﷺو يقف حاطب و حواليه بعض المسلمين بيسمعوا الجواب.. و حاطب ده مش مسلم عادى.. ده مجاهد حارب فى غزوة بدر و الخندق و خيبر.. فيسمع النبىﷺ الرسالة و يبص له و يقول : ما هذا يا حاطب؟ ..فيقول حاطب : يا رسول الله لا تعجل و اسمع منى..فيقول النبىﷺ : تكلم يا حاطب..

فقال حاطب : يا رسول الله إنى لى قرابة من الأهل يعيشون فى مكة و خشيت عليهم أن تقتلهم قريش فأردت أن أفعل معروف يتذكروه لى.. و علمت أن الله سيحميك يا رسول الله و لن يخزيك أبداً و لكنى أردت أن أحمى قرابتى .. ( و ده ذنب ضعف مش خيانة ).

فسيدنا عمر بن الخطاب مضايق جداً فقال : يا رسول الله دعنى أضرب عنقه.. فراح النبىﷺ قايل : مهلاً يا عمر فهو ممن حارب فى غزوة بدر.. فلعل الله اطلع إلى أهل بدر فقال : اعملوا ما شئتم فقد غفرت لكم .. (يعنى ذنب حاطب ممكن يكون مغفور بسبب تعبه مع المسلمين فى جهاده فى غزوة بدر ) فاتأثر سيدنا عمر أوى بمغفرة و رحمة ربنا الواسعة.. شايفين كأن حاطب له عند ربنا رصيد من الأعمال الحسنة بترفعه عند ربه. قال تعالى : إن الحسنات يذهبن السيئات.. و عدت المشكلة و الناس بقت تتعامل مع حاطب عادى .. و نشوف هنا جمال المجتمع المسلم وهو بيحتوى اللى بيغلط و يسامحه..

هيخرج الجيش من المدينة بس النبى ﷺ هيوجّه سرية بإتجاه منطقة ذى مروة ..عشان لو مكة بتراقب النبى ...تتشتت و تتلخبط.. و ينخدعوا أن النبى ﷺ مش رايح ناحية مكة و يفكر أهل مكة و المنافقين اللى فى جيش المسلمين أن النبىﷺ هدفه منطقة عند ذى مروة.. و فى طريق النبى لمكة بقى يريح الجيش و بيفطروا و يرتاحوا فترات طويلة.. و يبدأ النبىﷺ يتوجّه لمكة فى جيش من 10 آلاف جندى .. و تحصل حاجة جميلة أوى ..

هنعرفها بكرة إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ
" صفحة "كن محمديا Reviving seerah "
للاستفسار عن المصادر أو أى سؤال يخص مضمون الحلقات برجاء التواصل على رسائل الصفحة
صل الله على محمد صل الله عليه وسلم

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن