🦋سيرة_الرسول🦋
الحلقة 141
يلا صلوا على النبى 💚
عمرة القضاء (ج4)
و زواج النبىﷺ من ميمونة بنت الحارثاعتمر المسلمون و قبل خروجهم من مكة، قبل المغرب بشوية ..يحصل موقف غريب كان هيقلب الموازين بس ما اتقلبتش .. من سيدة اسمها ميمونة بنت الحارث، دى تبقى أخت أم الفضل زوجة العباس عم الرسول ، فميمونة راحت لأختها أم الفضل و قالت : يا أم الفضل إن لي حاجة في الزواج من محمد صل الله عليه وسلم ..( ميمونة طلبت أنها تتزوج النبى عليه الصلاة و السلام ).
طيب و ده يقلل من السيدات فى الزمن ده ؟ طبعاً لأ.. لأن لو عيشتوا الفتره الزمنية دى هتقدروا تستوعبوا أن ده عادى جداً .. بالظبط زى المثل " اخطب لبنتك و متخطبش لابنك " و فى بعض المجتمعات بتتقبل الفكرة دى عادى جداً.. فما بالكم بقى من 1400 سنة.. فالوضع ده مقبول جداً ..
هقول لكم حاجة تانية .. هو ينفع بنت توهب نفسها لأى حد من المسلمين حالياً ؟ الإجابة لأ طبعاً ما ينفعش..ما ينفعش حالياً و لا حتى زمان .. طيب ليه؟ علشان ده شئ خاص بالنبى عليه الصلاة و السلام بس.. قال تعالى : "وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِين قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِم " [سورة الأحزاب-50] يعني دي حالة خاصة بالنبيﷺ و هى أن واحدة عايزة توهب نفسها للنبي ﷺ و ساعتها من حقه يقبل و من حقه يرفض.
فلما قالت السيدة ميمونة لأختها الكلام ده.. فردت أم الفضل و قالت : سأخبر زوجى العباس.. فلما عرف العباس قال أنه هيقول للنبىﷺ.. فراح سيدنا العباس رضى الله عنه و قال للنبي ﷺ أن ميمونة تريد أن تتزوجك .. فوافق النبىﷺ .. ( طب هي دي أول واحدة توهب نفسها للنبيﷺ؟ لا طبعا..سيدات كتير أوي وهبوا نفسهم لرسول اللهﷺ، أصل من أسباب رغبة السيدات فى الزواج من النبى ﷺ هى نصرة الدين و الرسالة خصوصاً زى ما إحنا عارفين أن السيدة عائشة روت أكتر من 3000 حديث .. يعنى لولا أنها روتهم عن النبىﷺ، كان زمان المسلمين مش قادرين يفهموا فقه دينهم اللى هيساعدهم فى حياتهم).
طيب ليه يا رسول الله رفضت تتجوز السيدات اللى وهبوا نفسهم لك قبل السيدة ميمونة؟ ده لأن النبىﷺ كان زواجه مش لأجل الزواج و لكن كان يتزوج لسبب و هدف و دليل ده هو أن بعض زوجات النبى ﷺ كان زواجهم بأمر من الله عزوجل.. فممكن حد يسأل و يقول أن فى حديث بيقول فيه النبىﷺ : حبب إليَّ من دنياكم الطِيب (العطر ) والنساء، و جعلت قرة عيني في الصلاة ...فهل ده معناه أن النبىﷺ بيحب النساء و بيرغب في الزواج منهم ؟ الإجابة : لأ طبعا النبىﷺ مش بيحب كل النساء .. أصل مين النساء اللى يقصدهم النبى ﷺ فى الحديث؟
المقصود بالنساء هنا "هم زوجات النبى عليه الصلاة والسلام" لكن مش النساء كلهم.. فكان النبى ﷺ زى ما قلنا كان لا يرغب بالزواج لأجل الزواج و لكن لسبب و هدف و فى دليل كمان هو أن كان بييجي للنبىﷺ ، ناس في المسجد يقولوا : يا رسول الله وهبت لك فلانة نفسها.. فيستحي النبى ﷺ جداً و وشه يحمر.. الصحابة بيقولوا: كان النبيﷺ شديد الحياء .. كان أشد حياء من العذراء في خدرها.. يعنى البنت اللى تستحى و تحط وشها فى الأرض.. ..طيب تعرفوا ان مرة واحدة راحت للنبى ﷺ و مسكت بنتها في إيدها و قالت في المسجد قدام الناس : يا رسول الله وهبتك ابنتي هذه.. فاستحى النبى ﷺ جداً و وشه احمر و تصبب عرقاً.. فالست افتكرته مش سامع، فقالت : يا رسول الله وهبتك ابنتي هذه .. فسكت برده النبى ﷺ و ما ردش..فالست فكرت أن بنتها مش عاجباه .. فقالت له : يا رسول الله والله ابنتي هذه لم تصدع قط ( عمرها ما جالها صداع يعني بنت جميلة و ما فيهاش عيب / طيب هي الست دى عايزة تجوز بنتها من النبىﷺ بلهفة كده ليه؟ يا جماعة دا النبى ﷺ يعنى جمال و أخلاق و نسب و حسب و دين.. زى لما يبقى فى حد مشهور و محترم و متدين و طيب و جميل فتلاقى البنات معجبة به أوى و تتمنى و تدعى أنها تتجوزه و ساعات تحس انه مستحيل .. فتدعى تتجوز واحد زيه).
فالمهم كان واحد من الصحابة واقف، و متابع موقف النبى مع السيدة و بنتها فقال له : يا رسول الله إن لم ترد أن تتزوجها ، فأريد أنا أن أتزوجها..فالنبي ﷺ فرح أنه طلع من الموضوع فقال للست: أتقبليه؟ فقالت: نعم ... و بعد كده يسأل النبى ﷺ عن تمن الصداق و المهر للبنت و يتم الزواج..(طبعا ماحدش يستغرب طريقة الجواز بالشكل ده لأن ده بيحصل زيه لحد دلوقتى فى القرى و الريف فى بلادنا).
فكان النبي ﷺ دايما يحصل له المواقف الصعبة دى .. و كانت مين بقى اللي كانت دايما بتغير و تضايق؟ السيدة عائشة طبعا 😀 .. عائشة رضى الله عنها مرة اتعصبت و خرجت و قالت : يا معشر النساء .. أما تستحي إحداكن أن تعرض نفسها على رجل؟ فماحدش رد عليها علشان ده النبي محمدﷺ .. فعائشة كانت دايما بتنفعل و بتغير.. حتى لما النبي ﷺتزوج من السيدة زينب بنت جحش. فراح النبيﷺ يراضى عائشة و قال لها : والله زوجني بها ربي .. و قال تعالى : فَلَمَّا قَضَىٰ زَيْدٌ مِّنْهَا وَطَرًا زَوَّجنَاكَهَا (الأحزاب-37)
و مرة من كتر زعلها قامت رايحة للسيدة حفصة رضى الله عنها زوجة النبىﷺ و قالت : أعلمتي أن النبيﷺ تزوج فلانة ؟..فحفصة حست ان عائشة زعلانة أوي.. فقالت حفصة:" يا عائشة لا تفعلي ذلك.. إنه يزوجه ربه " ..حاجة كمان مهمة لازم نعرفها و هى أن النبىﷺ كان ربنا محلل له أنه يتأخر عن بعض زوجاته..و أنه يفضل مع بعض زوجاته أكتر من التانيين.. طب ليييييه؟ عشان النبى ﷺ ما اختارهمش فمن رحمة ربنا أتاح للنبىﷺ أنه يبقى براحته.. قال تعالى :" تُرْجِي مَن تَشَاء مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَن تَشَاء وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُنَاحَ عَلَيْكَ" (الأحزاب- 51)
يعنى براحتك يا رسول الله قرب للى تحب و ابعد براحتك ، فبعد نزول الآية دى :السيدة عائشة راحت له و قالت: يا رسول الله نزل اليوم عليك كذا و كذا؟ فقال :نعم..فقالت : والله إني أرى ربك يسارع في هواك (ربنا بيحب يرضيك ) فابتسم النبي صل الله عليه وسلم..فالمهم النبى ﷺ ما وافقش على السيدات اللى وهبوا نفسهم له إلا السيدة ميمونة..طيب ليه هيوافق على ميمونة؟
هنعرف بكرة إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.