🦋سيرة_الرسول🦋
الحلقة 155
يلا صلوا على النبى 💚
رجوع أصحاب رسول الله من الحبشة (ج2)
و زواج النبىﷺ من رملة بنت أبى سفياننكمل سوا قصص الصحابة اللى رجعوا من الحبشة.. هنحكى قصة رملة بنت أبي سفيان رضى الله عنها ، و السيدة رملة هتبقى زوجة لرسول الله بعد كده .. و قصتها من البداية أنها كانت بنت أبو سفيان "سيد قريش" ، و أسلمت و هاجرت مع زوجها و مع الصحابة للحبشة بعد معاداة قريش لهم..
و حكينا قبل كده أن النبى عليه الصلاة و السلام هو اللى اختار الصحابة اللى هيهاجروا.. فاختار مسلمين فقراء و كمان اختار مسلمين أصحاب مكانة كبيرة.. و زى ما قلنا قبل كده إن رملة و رقية بنت رسول الله و زوجها عثمان بن عفان كانوا من الناس اللى مش محتاجة أنها تهاجر لأنهم ما اتعرضوش للتعذيب لأنهم من قبائل كبيرة فى مكة..و حكينا حكمة رسول الله فى إختيارهم للهجرة فى البوست رقم(73) ..
المهم فى وقت الهجرة من مكة للحبشة كانت السيدة رملة زوجة لواحد اسمه عبيد الله بن جحش و كان مسلم و هو اللى دعى رملة للإسلام.. و بعد زواجها منه هاجرت معاه للحبشة خلفت هناك بنت سموها حبيبة، و كانت كنيتها " أم حبيبة "..
و فى يوم السيدة رملة كانت نايمة و شافت رؤية فى المنام و اتفزعت منها . شافت زوجها عبيد الله فى أوحش صورة..فقامت من الحلم و فسرته أن شكله الوحش فى الحلم ده معناه أن حال زوجها هيبقى وحش ..و فعلاً بعد فترة زوجها قال لها أنه عايز يسيب الإسلام و يدخل فى الدين النصرانى..يعنى ارتد عن الإسلام.. و زى ما إحنا عارفين إن الديانة الرسمية فى الحبشة كانت النصرانية..و حاول زوجها يقنعها أنها ترتد عن الإسلام لكن ثبتت السيدة رملة على الإسلام و أدمن عبيد الله بن جحش الخمر و مات.. و عاشت السيدة رملة هى و بنتها فى وحدة و إحنا عارفين إن أهلها كانوا كفار قريش فانقطعت عنها كل الأسباب اللى تطمنها على حياتها فى المستقبل هي و بنتها و مرت بظروف نفسية صعبة جداً..
لكن دايماً الأمل فى ربنا عز وجل .. و تشوف رملة فى المنام أن حد جاي عليها و بيقول لها " يا أم المؤمنين" فقامت من النوم مستبشرة و فسرت الحلم إن دى بشرى زواجها من رسول الله .. فيعرف النبى عليه الصلاة و السلام المعاناة و الألم اللى مرت به و بخبر عبيد إنه مات على دين النصرانية.. و إن رملة ثبتت و إنها مالهاش سند ..فيبدأ يعرض النبى ﷺ عليها الزواج..
النبى عليه الصلاة والسلام فى المدينة بس رغم كده النبىﷺ ماسابش الصحابة فى الحبشة بعيد من غير ما يعرف أحوالهم و أخبارهم..لكن بالعكس كان حاسس بهم و متابع كل أحوالهم.. فيبعت النبىﷺ مرسال لنجاشى الحبشة "ملك الحبشة" و طلب منه أن يخطب له رملة و يكون هو وكيل رملة (يعنى وكيل للعروسة كده زى ما بيحصل دلوقتى إن بنت يتكتب كتابها على خطيبها لو مسافر)..
بسرعة بعت النجاشى جارية تبلغ رملة بالخبر ..و تروح الجارية و تشوف رملة حزينة فتصرخ الجارية و تقول: معى بشارة لكى أرسلنى سيدى لأخبرك بأن رسول الله يريد الزواج منك .. فالجارية بتقول إن رملة فرحت أوووى أوى و قامت قالعة أسورتين من إيديها و إديتهم هدية للجارية ❤ جزاء البشرى الحلوة دى.. و فضلت الجارية مستغربة فرحة رملة و كأن الروح اتردت فيها.. فرحة الفرج بعد الكرب :) . و أسلمت الجارية .. و أظن أن أثر فيها سؤال اتردد جواها بإن مين محمد اللى الناس بتفرح و تحبه كل الحب ده ..اللهم صًّلِ على أجمل و أكمل خلقك .نكمل بكرة إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ "
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.