💎سيرة_الرسول💎
الحلقه ٣١
يلا بينا صلو على النبى ^_^راجل اسمه "عمران بن حصين" ،عمران ده أسلم من فتره وموجود حاليا في دار الارقم مع النبىﷺ فالباب خبط .. مين بيخبط؟ .. حصين..ده "ابو عمران" ف بسرعه عمران راح استخبي من ابوه علشان ابوه ميعرفش انه اسلم فدخل حصين وقال : يا محمد ألم تنته بعد ؟ فيقول النبيﷺ: ياحصين كم إله تعبد ؟ فيقول حصين: سبعة في الارض و واحد في السماء ..
فالنبىﷺيبتسم و يقول: يا حصين إن مرضت فمن تدعوا ؟قال حصين: الذي في السماء. قالﷺ: و إن هلك المال فمن تدعوا ؟ قال حصين : أدعو الذي في السماء .. فقال صلي الله عليه وسلم : يرزقك وحده وتشرك معه غيره ؟ (بقى الرزق من عند الله و الشفا من عند الله ولما تعبده ،تعبد جنبه 6 اصنام!!) فقال حصين : ولكني أخشي قريش يا محمد فقالﷺ لا تخف إنّا معك .. فقال حصين : اشهد انه لا إله الا الله وأنك رسول الله .. فخرج عمران بن حصين من الحته اللى كان مستخبى فيها و حضن أبوه وهو بيبكي ..
المسلمين في زيادة مستمرة و قريش متدايقه..ف قريش فكرت تهدد ابو طالب" عم النبى" فراح كبار قريش وقالوا: يا ابو طالب ان ابن اخيك شتم آلهتنا و استهزأ بديننا و فرق بيننا فإما تخليه يبطل يدعو للإسلام أو إما تبطل تحميه و تسيبو لنا بأه.. ف أبو طالب "عم النبى" طيب خاطرهم و سكتوا.
لكن راحوا لأبو طالب مره تانيه وهمه منفعلين وقالوا يا أبا طالب ان لك فينا سناً وشرفاً (احنا صابرين على محمد عشانك وعشان مكانتك فى قريش ) وقالوا: لو محمد مبطلش هنبقى ضدك و هنأذيه.فنادي ابو طالب النبيﷺوقال له: يا ابن اخي ان قومك قالوا لي كذا وكذا .. فلا تحملني من الامر ما لا أطيق ..(كفايه يا محمد انا مقدرش على كده) فقال النبى عليه الصلاه والسلام : والله ياعم لو وضعوا الشمس في يميني والقمر في شمالي علي ان اترك هذا الدين ماتركته .. وخرج رسول الله من عند عمه وهو يبكي :') ♡.
فأبو طالب مستحملش يشوف النبى ﷺ زعلان بالشكل ده فنادي عليه وقال يامحمد.يا ابن اخى..قل ما شئت و والله ما ازال أحوطك حتي أموت(حفضل احميك لحد ما اموت)ففرح النبي ﷺفرح شديد ..و يستمر الإيذاء و يزيد معاه ثبات النبىﷺو الصحابه .قريش عملت حاجه وحشه جدا لازم نعرفها سوا قريش بعتت واحد اسمه "النضر بن الحارس" لبلاد الفرس علشان يتعلم كل الاساطير و القصص بتاعتهم و يحفظها، فكل ما النبي ﷺ يجي يتلو على الناس قرآن ..يروح النضر يقول للناس سيبكم من كلام محمد و تعالو اسمعو انا ححكيلكم حاجات أحسن منه و يفضل يقولهم قصص و اساطير الفرس ،، مش بس كده دى قريش جابت بنتين (جوارى) بيغنو و يرقصو و سكنوهم فى بيت و قالولهم كل ما تشوفو محمد بيكلم حد روحوا خدوه من محمد و اكلوه و شربوه خمرا لحد ما ينسى اللي محمد قاله :( ..
ومش بس كده، كمان بدأو يقولوا كلام للنبىﷺعجيب جدا..زي ايه..؟ قالو : هو ربنا ملقاش احسن منك يبعته .. طيب ما كان يبعت ملاك احسن.. فينزل القرآن يرد عليهم قال تعالى: وَقَالُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ وَلَوْ أَنزَلْنَا مَلَكًا لَّقُضِيَ الْأَمْرُ ثُمَّ لَا يُنظَرُون ..يعني إيه لقضى الامر؟ يعنى مكنش هيبقى ليهم فرصه للتفكير.. خلاص يا إما يؤمنوا يا إما يتعذبوا..فالحمدلله رب العالمين ♡
و برده قريش مش هتكست، قالوا: اصلاً الكلام ده شعر.. فالقرآن يرد عليهم " وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلًا مَّا تُؤْمِنُون"و يجى فى مره واحد اسمه أُبي بن خلف (صاحب "عقبه" الأنتيم ،حكينا عنه قبل كده ^_^ ) راح للنبىﷺ و هو ماسك شوية تراب و قاله بكل سوء ادب : انت بتقول ان ربك يحي هذا ؟؟ ( قصده يرجع الانسان للحياه بعد ما يموت و يبقى تراب ) و يقوم رامى التراب في وش النبي الشريفﷺ.فيرد النبى ﷺ اجل يا "أُبي" ان الله يميتك ثم تدفن في قبرك ثم يبعثك.
ونزل فى الموقف ده قول تبارك وتعالى: وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَن يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيم*قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيم .
هنكمل سوا إن شاء الله ♡
🌿 لا تنسوني من دعائكم 🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.