🌲سيرة_الرسول🌲
الحلقة 65يلا صلوا على النبى 💚
هجره نبينا ﷺ من مكه للمدينه (ج7) ...هاجر سيدنا عمر بن الخطاب ؛ وكان فى اتنين من صحابه معاه ؛
واحد اسمه عياش بن أبى ربيعه ؛ والتانى هشام بن العاصى ..
وفي نص الطريق اتبعتت لهشام بن العاصى مراسيل بتحرضه انه يرجع لمكة و ميهاجرش للمدينة.. وللأسف أستجاب و افتتن و رجع مكة ..
أما عياش ابن ابى ربيعة ..ابو جهل قاله: أدرك أمك يا هشام.. لقد نذرت ان لن تستظل من الشمس حتي تعود اليها و إلا تموت..فطبعا عياش اتخض.. فقام و راح لعمر بن الخطاب و قام قايله : امي يا عمر.. يجب ان ارجع ..
فعمر قاله: متصدقش يا عياش.. دول بيكدبوا .
فأبو جهل قال لعياش: امك قد نذرت ألا تمتشط (تسرح) شعرها و لا تستحم حتي تعود .. فقام عياش قايل لعمر.. فعمر قاله: يا عياش لئن اكل القمل رأسها فستمتشط..
و ان حرقتها الشمس فستستظل.. بس للأسف عياش صمم وقال : سأبر قسم امى و لى فى مكة مال فسأرجع لآخذه..فقام سيدنا عمر قاله: سأعطيك نصف مالى و لكن لا تعود إلى مكة ..ستفتتن فى دينك يا عياش..
المهم عياش صمم يرجع عن الهجرة و يرجع لمكة تانى.. فقام عمر بن الخطاب قاله : يا عياش خذ هذه الناقة فهى مطيعة و سريعة جدا فإذا رايت غدراً من القوم فاركب عليها و الحق بنا و تلحقنا ان شاء الله (شفتوا قد ايه عمر بيهتم بصاحبه ♡ ).. فيركب عياش علي ناقة عمر..فيروح ابو جهل في نص الطريق قايل لعياش انا ناقتى ضعيفه اوى ممكن تبدل معايا و تديني ناقة عمر.. فيادوب عياش بينزل فقام ابوجهل مكتف عياش و تطلع خدعه و مكيدة زي ما قال عمر بن الخطاب و يوصل عياش لمكه متكتف بالسلاسل الحديد.. فيبدأو يعذبوه فى مكة لحد ما يفتنوه عن دينه و يترك الاسلام..
ورغم كده إلا انهم كانوا بيأنبوا نفسهم.. فكانوا بيقولوا : ما الله بقابل ممن افتتن صرفا ولا عدلا ولا توبة ، قوم عرفوا الله ، ثم رجعوا إلى الكفر لبلاء أصابهم !
و تنزل الأية : "قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم"..الأية دى نزلت فى الناس اللى ماهجروش و ماأطاعوش أوامر رسول الله صل الله عليه و سلم فى الهجرة من مكة للمدينة..
فعمر بن الخطاب فرح بالأية فجاب ورقة و كتب عليها الأية و طبقها و بعتها لمين؟ لهشام بن العاصى.. فيقول هشام: فوصلني الكتاب (الجواب) من عمر بن الخطاب فجعلت أقرأ الورقة و اديرها كى أفهمها ودعوت ربى ان يفتح عليا بفهمها حتي قراتها وفهمتها و ألقى الله فى صدرى ان هذه الأيه نزلت فينا
فقلت و الله ما نزلت هذه الأيه إلا في أنا و أصحابي .. وركب هشام الناقه و هاجر للمدينه و بيقول هشام تاب الله علي فى المدينة ..قريش توقعت ان اكيد النبي هيهاجر مدام الصحابة كلهم بيهاجروا ..
فقريش أتجننت وعملت اجتماع في دار الندوة انهم لازم يمنعوا محمد من الهجره..فقام واحد يقول انا عندي فكرة.. نكتف محمد و نربطه .. فرفضوا و قالوا هيجى قرايبه يفكوه..فقام واحد تانى قال نقتل محمد.. فردوا عليه و قالوا : طب كنا قتلناه من زمان لكن حتيجي بني هاشم تنتقم مننافيقوم تالت واحد قايل : نطرده ..فردوا عليه و قالوا: ما ده اللي محمد عاوزه.. يبقى كده مستفدناش حاجة ..فتنزل الأية :وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِين صدق الله العظيم
نكمل بكره إن شاء الله ❤
صل الله علي محمد صل الله عليه وسلم
🌿 أذكروني بدعوة 🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.