🌺سيرة_الرسول🌺
الحلقة 48يلا صلوا على النبى 💚
محنة مدينة " الطائف" و إيذاء الحبيب ﷺ(ج1)مات "أبو طالب" عم النبى و ماتت خديجه زوجته ويحزن النبى عليه الصلاه و السلام حزن شديد و يبدأ الإيذاء يتضاعف على النبي عليه الصلاه و السلام, و يكون ماشى فى طرقات مكة فيرمو عليه طوب و رملة, ويتوعدوه بالقتل والدبح, بعد ما كان عمه أبو طالب بيحميه.فيضيق صدر رسول الله, وتثبته الآيات الكريمات : ""وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوت""، ""فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ ""و يفضل القرأن يثبت الرسول ﷺعلى الإيذاء ده...
طيب ليه مات ابو طالب وخديجة دلوقتى بالذات؟ كان لازم يحصل كده, عشان النبى يعرف أنه ليس له إلا ربه سبحانه وتعالى, دايماً لما ربنا بيقبض حد عزيز عليك بيكون رايد يعلمك إن انت ملكش غيره...و يستجيب النبى و يتوكل على الله أشد التوكل,و فضلت قريش تضيق على النبى تضييق شديد و ليل نهار تتوعد النبى بالقتل, والنبى مش عارف يعمل ايه؟, ففكر يسيب مكه.. أرض الله واسعة.. و يروح لبلد يعرض عليها انها تحميه و ساعتها يقدر منها يكمل الدعوه لدين الله عز و جل. ففكر النبى يخرج لبلد إسمها الطائف,
إشمعنا إختار الطائف ؟ لإن الطائف هى القوة الموازية لقريش داخل الجزيرة العربية, اصل قريش فى مكه أكبر قبيلة داخل الجزيرة العربية وذات حسب ونسب, وبعدها على طول قبيلة ثقيف فى الطائف ..و دايما كان بين الطائف و قريش تنافس ان مين فيهم يكون رقم واحد. . عارفين الآيه دى : "وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ هَٰذَا الْقُرْآنُ عَلَىٰ رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيم" والمقصود بالقريتين: (مكة والطائف), تفسير الأية دى إن الكفار بيقولو ليه القرأن منزلش على سيد مكة أو سيد الطائف؟ , فرد الله عز وجل فى الأيه اللى بعدها عليهم و قال: "أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ".
المهم عشان كده الرسول اختار الطائف لإنها قوة تحميه ،فخطط الرسول انه يروح الطائف و يعرض عليهم الإسلام وبعدين يطلب منهم الحماية, ولو وافقو حيرجع لمكة يجيب أصحابه علشان يكونو فى أمان معاه, اصله محبش ياخد اصحابه من البداية علشان لو الطائف رفضت فيبقى الموضوع تم فى هدوء وفى السر ومن غير شوشره وساعتها هيقدر يرجع لمكه من غير ما تعرف أنه لجأ لبلد تانى فساعتها قريش تأذيه اكتر ..
طيب إزاى النبى حيقدر يخرج من مكة من غير ما قريش تعرف و تحس بيه فتمنعه ؟ النبى قرر يخرج من غير ناقه..رغم أن أرض الطائف عالية فالمشى ليها حيكون صعوداً, وهى على بُعد 100 كيلو من مكة..و كمان ماخدش معاه لا أكل ولا شرب.. طب ليه كل ده؟ عشان محدش ياخد باله إنه حيمشى مسافة بعيدة فيراقبه..اللى بيحصل ده زى ما نكون خارجين من بيتنا من غير عربيه و لا شنطه ..فأى حد هيشوفنا بالهيئة دى حيعرف إننا حنقضى مشوار قريب وراجعين، لكن لو معانا شنطة فى ايدينا ومفتاح عربية الكل هيفهم إن مشوارك بعيد, فساعتها ممكن تتراقب ..وده نفس اللى فكر فيه رسول الله..
طيب و توقيت الخروج ؟ النبى اختار يخرج فى عز الضهر فى حر مكة الشديد والشمس عمودية, عشان تكون مكة هاديه و أغلب الناس فى بيوتها ومحدش يشوفه، طيب هل حياخد ابو بكر الصديق و عمر بن الخطاب معاه؟ لاء مش هياخد معاه أبو بكر ولا عمر لإن قريش عارفة إن النبى بيعتمد عليهم وهما دراعه اليمين فلو أخدهم هيفهمو إنه بيخطط لحاجة.. بس هياخد معاه زيد إبن حارثة بس ( فكرينه ^_^ ؟ دا اللى خديجه ادتهوله هديه والنبى بقى يعامله زى ابنه .. ده الصحابى الوحيد اللى اسمه مذكورا لفظآ فى القرآن)
المهم الحمدلله النبى رتب كل حاجه ..بس عايزه ألفت نظركوا لحاجه جميله اوى، الصحابة بيقولو : "كنا نرى رسول الله ياخذ بالأسباب حتى نقول انه لا يتوكل على الله, ونراه يتوكل على الله حتى نقول أنه لا يأخذ بالأسباب"... كان بيتوكل على الله 100% وياخذ بالأسباب 100% ، عمل كل الإحتياطات عشان ميتراقبش و هوه خارج من مكه وفى نفس الوقت عارف ان ربنا هو الحفيظ القدير و أن اللى رايده ربنا هيكون..
و يوصل الرسول للطائف, اكيد هتقعد بقى ترتاح شويه يا رسول الله بعد المشوار الطويل ده؟ لأ..مش هيرتاح ..تخيلوا !! هيروح على سيد القبيله علشان مينفعش حد يدخل البلد من غير إستئذان سيدها ويبدأ يعرض عليهم أنهم يحموه علشان يدعوا إلى الله..
هيوافقوا ولا هيرفضوا و هيعملوا ايه مع رسول الله؟..
هنعرف المره الجايه إن شاء الله ❤
صلي الله علي محمد صلي الله عليه وسلم
🌿 أذكروني بدعوة 🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.