🌷سيرة_الرسول 🌷
الحلقة 59يلا صلوا على النبى
هجره نبينا ﷺ من مكه للمدينه(ج1) ...و يفضل النبي عليه الصلاة و السلام يحاول يدور على بلد ترضى تؤويه هو و الصحابه عشان يقدر يبلغ الإسلام للدنيا كلها..
فيروح لسوق عكاظ و يدخل السوق و يفضل ينادي "من يؤويني لابلغ رسالة ربى " و ده كان وقت الحج و السوق مليان ناس ..
و محدش يرد عليه صلى الله عليه و سلم 😢
و يروح لسوق تاني أسمه سوق مجاز (ده كان سوق سنوى) فيفضل يطوف و يقول "من يؤويني لابلغ رسالة ربى " و برده مفيش فايده و يحاول تانى ..
و يروح النبي لقبيله أسمها "بني عامر" و يقول ﷺ : يا بني عامر أفلا تجلسون أكلمكم فى ما أرسلني به ربي..فيقولوله : تكلم..فقرأ النبى عليهم القرآن فقالوله: يا محمد هذا كلام حسن..فقال : أتشهدون أنه لا إله إلا الله ..قالوا نعم و لكن بشرط إذا أنت مت ..تجعل لنا الأمر من بعدك ( يعني لما تموت يا محمد يبقى النبي اللي بعدك من عندنا) !!!!
فراح النبى قايل لهم "إن الفضل بيد الله يؤتيه من يشاء"..فقالوا : "ماذا !! أنهدف نحورنا دونك ثم يكون الأمر من بعدك لغيرنا" ( يعنى نبقى تبعك ونحميك ونعرض نفسنا للخطر لأن العرب كلهم هيحاربونا وفى الاخر يكون الأمر من بعدك لغيرنا) !!
وقالوله: قم عنا يا محمد و ألحق بقومك فلا حاجة لنا في دينك ..
فيقوم النبى و يمشى وهو حزين صل الله عليه و سلم ومهموم و جنبه أبو بكر رضى الله عنه مش بيسيبه فقاله يارسول الله فى هناك قبيله اسمها بني شيبة و القبيلة دي عريقة فيها راجل أسمه المثنى بن حارثة( كان وقتها لسه كافر) و المثنى ده راجل عظيم فتعال يا رسول الله نروح لهم و إن شاء الله ينشرح قلبهم للإسلام ..فيروحوا سوا لبني شيبة..فعرض النبى عليهم الإسلام فقالوا: ما أحسن هذا الكلام..ففرح النبي ..
..بس قالوا و لكننا لا نقطع أمرا حتى نعود إلى سيد القبيلة المثنى بن حارثه ..
فقالوا للمثنى فقال: يا محمد هذا كلام طيب" فقال النبى ﷺ : يا مثنى أتشهدون أن لا إله إلا الله و تبايعوني على النصرة و الحماية في البأساء و الضراء فقالوا: نعم و لكن بشرط هنحميك و ندافع عنك و هنحارب معاك اللى هيحاربوك إلا الفرس و الروم ..
احنا مش هنقدر نحارب مملكه الفرس أبدا .. فقال النبيﷺ: إن هذا الدين لا ينصره إلا من حاطه بجميع جوانبه.. فقالوا : لأ إحنا منقدرش على الفرس.. قم عنا يا محمد.. فقام النبي و هوه زعلان جدا..و تلف الأيام وهنشوف بعد كده ان المثنى بن حارثة هيسلم ؛ و هيبقى أحد أمراء جيش عمر بن الخطاب ويقدر ربنا أن مملكة الفرس مش هتنتهى إلا على أيده و كسرى ملك الفرس مش هيقتل إلا على أيد المثنى ؛ و هو اللي هيفتح حصون مملكة الفرس.. و يبكي و يتلوا القرآن ويقول الآيات دى: "كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُيُون*وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيم*وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ*كَذَٰلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْمًا آخَرِين"
..و يبكى و يقول صدق الله..
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.