الحلقة ١٧٧

148 19 2
                                    

🌷سيرة_الرسول🌷
الحلقة 177
يلا صلوا على النبى 💚
#فتح_مكة (ج6)

جيش المسلمين فى طريقه لمكة .. 10 آلاف جندى مسلم .. طبعاً كفار قريش لا يمكن تتصور إن كل العدد ده على بعد أربع أميال من مكة.. طيب مين طالع مش قادر يصبر و عايز يعرف الأخبار؟ سيدنا العباس عم رسول الله.. و ده كان مسلم و كاتم إسلامه علشان يساعد المسلمين و يبقى زى المخابرات وسط كفار قريش ..
بس مابقاش قادر يقعد كل ده بعيد عن النبى عليه الصلاة و السلام فخرج من مكة و جمع ولاده و مراته و هاجر للمدينة فقابل النبي ﷺ فى الطريق. . و حضنه النبى عليه الصلاة و السلام و قال له : يا عمى أنت آخر مهاجر .. فلا هجرة بعد فتح مكة ..سبحان الله لو سيدنا العباس كان اتأخر شوية ماكانش هيتكتب من المهاجرين.. هو آه صحابي بس ماكانش هيبقي مهاجر،،
قال تعالى :{ لاَ يَسْتَوِي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُولَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَكُلاًّ وَعَدَ اللهُ الْحُسْنَى وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ} [الحديد: 10]
علشان كده لازم ما نتأخرش على الطاعة عشان ثوابها ما يقلش أو يضيع ثوابها الكبير مننا..

دلوقتى خلاص انضم العباس لجيش النبىﷺ.. و النبى ﷺقرب أوى من مكة .
هتعمل إيه يا رسول الله؟ هعمل حرب نفسية.. طب إزاى؟.. هيأمر النبى ﷺ الجيش.. اشعلوا النيران ،،عشرة آلاف شعلة نار فى إيدهم..منورة بالليل .. النبىﷺ ليه عمل كده؟ علشان أهل مكة يخافوا و يستسلموا.. و ده أكبر دليل على إن النبى ﷺ عايز يفتح مكة بسلام بدون نقطة دم واحدة..

فالعباس ركب بغلة النبىﷺ و راح يفهم أهل قريش الوضع عشان ما يقلبوهاش حرب .. فيقابل مين؟ أبو سفيان .. أصل الأخبار انقطعت عن مكة ..فطلع بنفسه يشوف فى إيه ! و طبعاً ميعرفش إن النبيﷺ على أبواب مكة..المهم طالع أبو سفيان و معاه حكيم بن حزام ، فشاف النيران فدب الفزع جواه فقال أبو سفيان: ما هذه النيران!!، فقال حكيم: لا أدري لعلها قبيلة خزاعة.. فقال أبو سفيان : خبت و خسرت فإن خزاعة أقل من ذلك وأذل، فقال: لعلها قبيلة هوازن ، قال :خبت وخسرت هوازن أقل من ذلك و أذل ..

فيسمعهم العباس رضى الله عنه و يقول: يا أبا حنظلة (دى كنية أبو سفيان) فقال أبو سفيان: من الصوت ؟ فقال: أنا العباس.. فقال أبو سفيان :..لمن هذه النيران؟ فقال: هذا رسول الله و معه عشرة آلاف مسلم من العرب لفتح مكة، و والله لو فتحها عنوة لهلكت قريش... يا أبا سفيان بيدك الأمر ،فقال: ماذا أفعل ؟ قال العباس: سلم مكة للنبى محمد الآن!..
فقال: سأفعل!!
((ياه .. إنتم متخيلين ..شايفين كام صحابى اتقتل و اتعذب فى قريش.. قد إيه الرسولﷺ اتأذى من قريش..دلوقتى جه يوم النصر للمسلمين و جبر الخاطر )) فرد العباس على أبو سفيان و قال: إذاً تعالى معي..

أبو سفيان كان خايف أنه يتقتل فعلي بن أبي طالب.. يقول له : يا أبا سفيان لا تخف اذهب إلى رسول الله ، فقل له كما قال إخوة يوسف ليوسف: {قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آَثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِنْ كُنَّا لَخَاطِئِينَ} [يوسف: 91]. فإنَّه لا يرضى أن يكون أحد أحسن منه قولاً..

وافق أبو سفيان إنه يسلم مكة و ركب ورا العباس .. مين قائد المعسكر اللى فيه النبىﷺ ؟ سيدنا عمر بن الخطاب.. طب و هيعمل إيه لما يشوف أبو سفيان ؟

هنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ
" صفحة "كن محمديا Reviving seerah "
للاستفسار عن المصادر أو أى سؤال يخص مضمون الحلقات برجاء التواصل على رسائل الصفحة

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن