الحلقة ١٩٦، ١٩٧، ١٩٨، ١٩٩

195 21 5
                                    

💦سيرة_الرسول💦
الحلقة 196

يلا صلوا على النبى 💚
#غزوة_تبوك (ج5)
"غزوة تبوك رسالة لنا كلنا لازم نعرفها بتبين صدقنا مع الله"

شفنا الحلقة اللى فاتت جيش المسلمين وهو بيتحرك لحد منطقة تبوك و الجو حر أوى و الأكل قليل و الجيش عطشان.. و يوصل الجيش لتبوك ..و هنا يحصل مفاجأة.. إيه هي؟ مافيش رومان.. جيش الرومان مش موجود..أصل لما الرومان عرفوا أن النبى عليه الصلاة و السلام طلع لهم بجيشه فى عز الحر فى وسط ظروف صعبة أوى.. فالرومان خافوا و اترعبوا وانسحبوا و رجعوا لبلادهم ... و بكده خلاص مافيش معركة..

ياااه تخيلوا !! بعد كل المسافة اللى المسلمين قطعوها اللى كانت مدتها 50 يوم .. كل التعب ده حصل على الفاضى؟ لأ طبعا مش على الفاضى لأن الغزوة دى تعتبر إختبار للصحابة و دى آخر غزوة فى حياة النبىﷺ .. الغزوة دى حطت كل صحابى قدام نفسه، هل هتضحى علشان النبى عليه الصلاة والسلام ولا مش هتضحى! وأكيد الغزوة دى فى آخر حلقات السيرة إختبار لنا إحنا كمان..

طيب هو إحنا هنحارب علشان رسول الله؟ مش بنفس الطريقة بس إحنا بنجاهد بردو لكن جهاد عقلى و فكرى من خلال الدفاع عن رسول الله ﷺ ، و هنشوف فى زماننا ده حد هيتخلف و يسيب النبى ﷺ ؟ ولا هيقوم و يدافع عنه و يخلى كل الدنيا تعرف مين هو محمد نبى الإسلام ﷺ و إيه أخلاق الإسلام الحقيقية؟..

طيب دلوقتى جيش المسلمين راجع للمدينة و قبل ما يرجع حصلت حاجة لطيفة هى أن قبيلة فى منطقة "دومة الجندل" كانت قبيلة مشركة بالله و كان الملك بتاعهم اسمه " أكيدر "
القبيلة دى لما عرفت أن النبىﷺ وصل لحد تبوك ، خافوا و الملك أكيدر دخل استخبى فى الحصن بتاعه..المهم النبى عليه الصلاة والسلام لما وصل تبوك، فكر أنه يكسب صلح القبائل المجاورة لتبوك، بحيث أن القبائل دى ما تفكرش تحارب النبىﷺ أبداً.. ولو جيش الرومان فكر يحارب المسلمين، فمايلاقيش معاه أى مساعدة من القبائل بسبب تعاهدهم مع النبى ﷺ..

- و فعلا بدأ النبى ﷺ يبعت أصحابه للقبائل دى لحد ما وصلوا للقبيلة اللى فى منطقة "دومة الجندل"، عند الملك "أكيدر". طيب هتبعت مين لدومة الجندل يا رسول الله؟ هيبعت سيدنا "خالد بن الوليد".. و قال النبى عليه الصلاة و السلام لسيدنا خالد: "اذهب إلى دومة الجندل حيث الملك الذى يحتمى وراء حصنه، وخذ معك مائة فارس، وأتنى بأكيدر"..

فسيدنا خالد طلب من النبىﷺ أنه يوصف له شكل الملك، فرد النبىﷺ : "يا خالد..ستجده يصطاد البقر"، طيب معقول ممكن الملك هيخرج من حصنه علشان يصطاد البقر البرى؟ أصل مادام النبىﷺ قال كده يبقى أكيد الملك هيخرج و يصطاد ..المهم راح سيدنا خالد و معاه 420 فارس و طلعوا إلى دومة الجندل، و وقف يستنى خروج الملك من الحصن، و فضل مستنى الملك لحد اليوم الرابع، لحد ما فى يوم كان بقرة وقفت جنب باب الحصن و فضلت تحك راسها فيه.. فانفتحت البلكونة وخرج منها الملك أكيدر ..فقال لزوجته: أترين ما أرى؟ قالت: أجل. قال: نحن نجتهد طوال الشهر لهذا الصيد. فقالت له: ستخرج؟ فقال: أجل. إنها على باب الحصن. لا تخافى، الناس نيام، سأفتح الباب أسحبها للداخل ثم أغلق الباب سريعاً" .

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن