الحلقة 69

337 46 1
                                    

🌸سيرة_الرسول🌸
الحلقة 69

يلا صلوا على النبى 💚
هجره نبينا ﷺ من مكه للمدينه(ج11)
و أشرقت المدينه بمجئ محمد رسول الله 💚

الصحابة "المهاجرين من مكة للمدينة " ؛ ومن أهل المدينة" الأنصار" فى حزن شديد و بكاء ..😢😢
قلقانين على رسول الله لأنه أتأخر اوى فى الطريق..
.. وفى اليوم ال14 الرسول عليه الصلاة و السلام بدأ يقرب للمدينة ووصل لمكان أسمه الثنية ..
فكان فى واحد من اهل المدينة طالع على نخلة🌴 بيشوف القوافل بتاعت التجارة وصلت ولا لأ ..
فيقدر ربنا انه يشوف رسول الله ..
فالراجل ده بيحكى و بيقول: رأيت ثلاث يمشون فى السراب ويلبسون البياض فناديت يا معشر العرب جاء الذى تنتظرون ..جاء الذى تنتظرون..

وبيحكى و بيقول فارتجف بدنى "( اترعش اوى) وسقطت على الأرض..
و اول ما الناس عرفت خبر مجيئ رسول الله .. عليت اصوات التكبير .. الله اكبر ☝.. الله اكبر☝.. و الأرض بقت تترج من صوت الناس ..اللى بيضحك واللى بيبكى و الكل بيقول جاء رسول الله ..جاء رسول الله ..
يا بختهم ❤
اللهم صل على الحبيب..

واحد من أحبار اليهود (رجل دين يهودى) اسمه عبد الله بن سلام راح يشوف النبى ..فبمجرد انه شاف رسول الله و نظر فى وجهه ..قام قايل : أشهد ان لا اله الا الله وأنك رسول الله .. وقال ما هذا بوجه كذاب .☺

وأشرقت المدينة بقدوم رسول الله ..و الناس فرحانين ان النبى واقف قدامهم و بدأوا ينشدوا الشعر ..
أنس بن مالك بيقول( وده هيبقى خادم رسول الله صل الله عليه وسلم) :- دخل الرسول المدينة يوم الاثنين فأنار منها كل شيء ومات يوم الاثنين فأظلم منها كل شيء 😢 ♡ ..
و يدخل النبى المدينة و يوصل لمكان اسمه《 قباء 》وكل الصحابة يتلموا حواليه وبدأ النبى بالكلام وكانت اول كلمات للنبى ..
قال صل الله عليه و سلم : 《أيها الناس افشوا السلام ، واطعموا الطعام ، وصلوا بالليل والناس نيام ،تدخلوا الجنة بسلام》......." دول 3 جمل ،كلام سياسى اجتماعى ودينى ......"..

● عامل سياسى : افشوا السلام ؛ هتتوقف الحروب ..،
●واطعموا الطعام : وده عامل اجتماعى عشان ميكنش فى فقر فى المجتمع.
● وصلوا بالليل .. وده عامل دينى روحانى ..
■■ و ينهى كلامه النهاية بعامل تحفيزى و وعد من الله سبحانه وتعالى بالجنة ..
👍👍 فلا يوجد قائد فى العالم يأتى بكل هذه العناصر فى جملة الا محمد عليه الصلاة و السلام..اللهم صل و سلم و بارك على من أوتي جوامع الكلم ♡..

طيب ايه أول عمل هيقوم به النبي صَلِّ الله عليه وسلم؟

💛 بناء مسجد .. طيب يا سيدنا النبى ..حضرتك بقالك 14 يوم لا نوم كويس ولا راحة و ارض صعبة و طريق متكسر وأكل قليل و تقرر تبنى مسجد؟
تعبت كتيييير اوى عشانا يا رسول الله 😍..

... اصل المسجد يا جماعة ده أساس المجتمع الإسلامى.. و ده هيبقى مسجد قباء اللى ربنا عز وجل قال عنه :
" لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيه؛ِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِين " ...
و قال صل الله عليه و سلم : من توضأ فى بيته وأتى قباء فصلى به ركعتان كانت له عمرة تامة تامة تامة.. ويبدأ الرسول فى بناء المسجد ..

فيمسك النبى بأول طوبة والصحابة يبدأوا يقلدوه .. اصل النبى عايز يرسخ مبدأ انى القائد اه لكن إيدى بإيدكم فى بناء المجتمع و انى مش قائد متكبر ..لأ.. انا متواضع مثلى مثلكم وهذا نهج و طريق النبى حتى وفاته صَلِّ الله عليه وسلم ..
فالصحابه يقولوله.ألا تستريح يا رسول الله؟ فيقول لهم دعونى أعمل ولكن اعملوا مثلي ..
فيحمل ابو بكر طوبة ثم عمر بن الخطاب ثم عثمان فيقول النبى : هؤلاء أولات الأمر من بعدى و فعلا دول الخلفاء الراشدين بترتيبهم من بعد وفاته صل الله عليه و سلم ..

و يجى عمار بن ياسر ( فكرينه..اللى اتعذب جامد ..و أمه سمية اللي عذبها ابو جهل و قتلها عشان اسلمت ) و يجى عمار عايز يفرح النبى عليه الصلاة و السلام.. فيشيل طوبتين فى مرة واحدة.. فيضحك النبى .. ( يااا شايفين جمال الفرج بعد الصبر و الثبات على طاعة الله و على دين الله ..
قال تعالى : سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا ♡ سبحان الله )

و الصحابة فرحانين فيبدأوا يقولوا شعر عشان يحمسوا نفسهم .. فيقولوا بيت شعر جميل أوى.. " لأن قعدنا والرسول يعمل ما ذاك منا إلا العمل المضلل ) ويرددوا البيت..
فيرد النبى عليه الصلاة والسلام ويقول " اللهم لا عيش إلا عيش الآخرة فأرحم الأنصار و المهاجرة".. (يقصد بالانصار اهل المدينة.. و بالمهاجرة يقصد الصحابة اللى هاجروا من مكة 💝💝💝)

صل الله علي محمد صل الله عليه وسلم
🌿 أذكروني بدعوة 🌿

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن