الحلقة 82

318 39 1
                                    

🌹سيرة_الرسول🌹
الحلقة 82

يلا صلوا على النبى 💚
غزوة بدر (ج7)
مات فرعون هذه الامة 👊

اصطف جيش رسول الله صلى الله عليه و سلم، وتبدأ المعركة بمبارزة بين أشخاص و بعدها الجيشين هيحاربوا بعض ..

هتبدا بالمبارزة و يطلع تلاتة من قريش واحد اسمه "عتبة بن ربيعة" و "شيبة بن ربيعة" و " الوليد بن عتبة" يعنى( اخو عتبة و عتبة و ابنه ) ...
فقالوا: يا محمد اخرج لنا ثلاثة نبارزهم..
فخرج ثلاثة ملثمين.. فقال عتبة : من انتم ؟ فقالوا : نحن من الأنصار ..فقال عتبة: لا .. بل نريد اكفاءنا ( احنا مش عايزينكم احنا عايزين القرشيين اللي هاجروا من مكة).. يا محمد اخرج إلينا اكفاءنا..

فالنبي يقول : قُم يا حمزة بن عبد المطلب .. قُم يا علي بن ابي طالب قُم يا ابو عبيدة بن الحارث بن عبد المطلب..
شايفين النبي عليه الصلاة و السلام يوم ما قرر يضحي مش هيضحي بالغريب و يخاف على نفسه و أهله ..لأ..النبى هيضحي بأسرته و اهله صل الله عليه وسلم ..
فيطلعوا التلاته يبارزوا و قدامهم التلاتة القرشيين ..

فطبعاً حمزة" أسد الاسلام" هيبارز الوليد و يقتله .. و علي بن ابي طالب "فارس شجاع" هيقتل عتبة بن ربيعة بعد دقايق من المبارزة..
ويتبقى شيبة بن ربيعة و" الصحابى الجليل" أبو عبيدة بن الحارث بن عبد المطلب ويفضلوا يبارزوا بعض فطعنوا بعض.. و قام شيبه بن ربيعة رفع سيفه و بتر ساق ابو عبيدة رضى الله عنه فلما حمزة شاف المنظر ده غلي الدم في عروقه وأخذ سيفه و قتل شيبة بن ربيعة.

و بدأ ابو عبيدة ينزف وينزف كتييير .. فالصحابة شالوه وحطوه على الارض قدام النبي ، فقام النبى قايل لا تضعوا رأسه علي الارض ولكن ضعوه في حجري 😢♡ (حنين اوى صل الله عليه و سلم )..
و بعدين نزل النبي علي ركبه و حضن أبو عبيدة و ابو عبيده غائب عن الوعي بسبب الدم الكتير اللى فقده..

بس اول ما النبي حضنه صحي و بص للنبي و قاله : يارسول الله ،أراضٍ عني؟ فبكي النبي ورفع كفه الي السماء وقال : اللهم اني أُشهدك أني راضٍ عن أبو عبيدة بن الحارث فأرضى عنه .. ويكررها النبي.

فيفتح ابو عبيدة عينيه ويبص للنبي ويبتسم اخر ابتسامة في عمره .. وتفارق روحه بدنه ويستشهد ابو عبيدة بن الحارث .. وينزل كلام رب العزة :
" هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ فَالَّذِينَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِّن نَّارٍ يُصَبُّ مِن فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيم يُصْهَرُ بِهِ مَا فِي بُطُونِهِمْ وَ الْجُلُودُ كُلَّمَا أَرَادُوا أَن يَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيق "...

و بعد إنتهاء المبارزة هيلتحم الجيشين ، اى جيش بينقسم إلي ميمنة و ميسرة ومقدمة ومؤخرة وقلب ..

النبي قال للجيش كلمة السر علشان بعد المبارزة نبدأ الإلتحام..
إيه هي الكلمة ؟ "شُدوا " ..
وبعد ما بدأ الإلتحام فى صحابي اسمه عبد الرحمن بن عوف المهاجري كان أمير الميمنة " ميمنة الجيش" ؛
فعبد الرحمن بيحكي قصة عظيمة اوى و بيقول : كانت معي الميمنة فنظرت فيها فإذا هى بضعة عشر رجلاً يعني حواليه من ١٥ الي ٢٠ رجل بس و طبعا ده قليل أوي .. فعبد الرحمن بيقول: فقلت في نفسي ، انظر لعل معي رجال أشداء، فنظرت عن يميني فإذا بغلام لم يبلغ الحلم (طفل يادوب 9 سنين)...

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن