🍀سيرة_الرسول🍀
الحلقة 118
يلا صلوا على النبى 💚تلخيص غزوة الأحزاب أو الخندق ❤
عشان نقدر نستوعب الغزوات سوا.. فاحنا اتفقنا اننا هنزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوة فى نقاط مختصرة و كمان أسبابها .. و بعدين هننزل يوميا بتفاصيل الغزوة كلها على حلقات بإذن الله
#غزوة_الاحزاب
1- سميت باسم غزوة الأحزاب لأن فيها اتجمع كل حزب من أحزاب الكفار واتفقوا على محاربة المسلمين.. و سميت أيضًا بغزوة الخندق لأن قام المسلمين بحفر خندق يصد العدوان من شمال المدينة و كانت خطة لم يعتاد عليها العرب فهى خطة فارسية.
2- طرفي القتال :الطرف الأول... اتحاد الكفار من قبائل مختلفة منها (قريش / غطفان / بنى سليم /أشجع) و عددهم 10,000 مقاتل.
و الطرف التانى..المسلمين فى المدينة و عددهم 3000 جندى.
3- أسباب الغزوة :
بعد محاولات الكفار فى الاعتداء على المدينة من بعض القبائل و هزيمتهم على يد جيش المسلمين.. الكفار بدأوا يلاحظوا أن كل قبيلة منهم لو بتحارب النبى لوحدها مش هتقدر تنتصر عليه و على جيش المسلمين..فقرروا يتحدوا ضد المسلمين
4- أحداث الغزوة:
**بادر حيي بن أخطب قائد مستوطنة اليهود فى خيبر بانه يجمع الكفار لمحاربة محمد و بدأ يعرض الفكرة على كل قبيلة و كلهم وافقوا على الإتحاد ضد محمد.
**علم النبى عليه الصلاة و السلام أن الكفار بيستعدوا للإعتداء على المدينة فأخذ بمشورة المسلمين، و كان فى صحابى اسمه سلمان الفارسى اقترح فكرة حفر الخندق لحماية المدينة من الشمال (لأن ربنا أنعم على المدينة بحصون طبيعية و تضاريس تحميها من الشرق و الغرب و الجنوب) و تم أيضًا عمل حصن لحماية النساء و الأطفال جوه المدينة.** اتفاجئ الكفار بالخندق و قرروا يفكروا فى حل لدخول المدينة فقرروا يتفقوا مع يهود بنى قريظة و يحاولوا يقنعوهم بأنهم ينقضوا العهد بينهم و بين رسول الله (بنى قريظة عايشين فى جنوب المدينة و بينهم و بين رسول الله معاهدة سلام).
** نقض اليهود العهد و كانت نكبة كبيرة فى وسط الغزوة و حاول اليهود فى التخطيط للهجوم على نساء و أطفال المسلمين .
** أنعم الله على المسلمين بإسلام نعيم بن مسعود فراح للنبى و قال الشهادة :) .. فالنبى ﷺ قال له يحاول يصد العدوان عن المسلمين و إن الحرب خدعة (يعنى يخفى إسلامه و يحاول يكون وسط الكفار و يعمل أي شئ يصد العدوان).
** استطاع نعيم انه يفكك جيش الأحزاب و يوقع بينهم و بين يهود بنى قريظة بطريقة فى منتهى الذكاء.
** أرسل الله تعالى الرياح على جيش الكفار فكانت تقتلع خيامهم.
** قررت بعض القوى فى جيش الأحزاب أنها تنسحب بعد حصار طويل على المسلمين و بكدة اتفكك جيش الكفار.
** نصر الله تعالى المسلمين و كفاهم القتال فبدأ جيش المسلمين فى وضع السلاح..فنزل جبريل على رسول الله يقول : إن الملائكة لم تضع أسلحتها بعد ،" بنو قريظة غدرت إن الله لا يحب الخائنين" فيروح النبى لجيش المسلمين و يأمرهم بقتال بنى قريظة بعد غدرهم بالمسلمين و يتم حصار بنى قريظة لحد ما هيستسلموا ..#السيرة_النبوية بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.