🌷سيرة_الرسول🌷
الحلقه 21
يلا صلوا على النبى :)
الدعوه السريه للإسلام♡هيبدأ النبي عليه الصلاة و السلام يفكر في طريقة يبلغ بيها دين الله .. يبدأ النبى ﷺ حكي لأصحابه القريبين منه فقرر النبي يختار ناس من أصحابه ..اللى بيحس ان فيهم خير و هيبدأ يحكيلهم. هتختار مين يارسول الله ؟
طبعاً ابو بكر الصديق " خير البشر بعد رسول الله " .. ابو بكر ده صاحب النبي من زمان .. فالنبي ﷺ يروح له ويقول له "لقد بعثني الله بالإسلام" فيقول ابو بكر " آمنت بك يامحمد"
و الجميل ان النبي ﷺ قال على ابوبكر :" والله ما من احد دعوته إلي الاسلام إلا ونظر وتردد و فكر إلا ابي بكر ..ما ان دعوته اسلم لله عز وجل ..
((الصديق ♡.. بيصدق رسول الله بمجرد ما بيتكلم ..ليه؟ عشره عمر.. معاه من صغره شايفه و شايف أخلاقه و مركز وشايف علامات النبوه على النبى فى حلقه من الحلقات اللى فاتت))ويقول النبى عليه الصلاة و السلام لو كنت متخداً من العالمين خليلاً لأتخذت أبا بكر خليلاً ♡ ... غير ان صاحبكم " يقصد نفسه"خليل الرحمن ..
((والخُلة هي ان يتخلل الحُب كل مسام القلب وهذه المنزلة لا تنبغي في قلب الرسول الا لرب العالمين ))ابو بكر اسلم .. وبعد إسلامه بيوم يسلم علي إيديه أربعة من المبشرين بالجنة .. تخيلو ^_^ : عثمان بن عفان - طلحة بن عبيد الله - الزبير بن العوام .. سعد بن ابي وقّاص ..
بعد إسلام ابو بكر ..يسلم علي بن ابي طالب وكان عمره عشر سنوات ..
و بعدين يسلم زيد بن حارثة (بن النبى ﷺ بالتبنى قبل تحريم التبنى)
بدأ الصحابة يكتروا .. وبقو محتاجين مكان يجتمعوا فيه و يتعلموا القرآن ..فيطلع شاب عمره ١٣ سنة اسمه الأرقم يقول : " يارسول الله انا اتبرع ببيتي للمسلمين " .. فيأخذه المسلمين وتسمي دار الأرقم بن ابي الأرقم .. ويجتمع المسلمين في الدار المباركة دى.. وربنا يخلد اسم الشاب ده في التاريخ .. " دار الأرقم " ..
النبي ﷺ يبدأ يعلم الصحابة القران اللى بينزل عليه .. اول آيات نزلت كانت من جزء عّم " الجزء الثلاثين"..آيات قصيرة ذات تواصل بديع كلها تتكلم عن الجنة والنار .. وعن يوم القيامة .. وعن رؤية الله عز وجل :') ♡ .. وعن رحمة ربنا سبحانه وتعالي .. وكان اجتماعهم فى دار الارقم يبقى فى السر .. كان ده مهم اوى فى البدايه ..ليه؟ عشان خايفين من إباده المسلمين ..
المهم بدأو الصحابة يحبوا الاسلام وترق قلوبهم..وبدأو الصحابة يحبوا النبي ﷺ حب شديد .. و بعد فترة تنزل علي النبي ﷺ
آية " وأنذر عشيرتك الأقربين " ..
يعني إيه ؟؟
هنعرف سوا إن شاء الله 💚🌿 لا تنسوني من دعائكم 🌿
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.