🌱سيرة_الرسول🌱
الحلقة 168
يلا صلوا على النبى💚
#غزوة_مؤتة (ج8 و الأخير)
أعظم خطة عرفتها البشرية ❤شفنا امبارح جيش المسلمين من 3000 جندى بعد ما حقق انتصارات و ثبات فى قتال شديد مع 200 ألف جندى من الغساسنة لمدة أكثر من 7 أيام.. بس الأكل بدأ يخلص و جيش المسلمين مش بيرتاح.. و لو الجيش كمل هتبقى إبادة للمسلمين..و لو المسلمين انسحبوا هيحاوطهم جيش الغساسنة فى الصحراء و برده هلاك للمسلمين..
فبدأ خالد بن الوليد يفكر فى خطة يقدر بها ينقذ انتصار المسلمين فى الأيام اللى فاتت . و كانت أعظم خطة انسحاب عرفتها البشرية .. الخطة هدفها هى أن المسلمين ينسحبوا من غير ما الغساسنة يتبعوهم و يحاوطوهم.. فجمع خالد الجيش.. و خلى الفرقة اللى فى ميمنة الجيش تبدل مكانها مع ميسرة الجيش و الفرقة اللى فى مقدمة الجيش تتبدل مع مؤخرة الجيش. و وصى كل الجيش انه ينظف ملابسه و يهندم شكله و يسرح شعره .. عشان الغساسنة يفتكروا أن النبى عليه الصلاة و السلام بعت مدد يعنى جيش جديد يساعد باقى جيش المسلمين..
أصل الميمنة في جيش الغساسنة..حفظت شكل الجنود اللى فى ميمنة جيش المسلمين .. و الميسرة نفس الحكاية..لأنهم بقالهم 10 أيام بيحاربوا بعض فحفظوا بعض .. و باقى الخطة هى أن خالد سحب 300 فارس من جيش المسلمين و قسمهم لفرق كل فرقة منهم تقف بعيد على تلال كده صغيرة و وصاهم يفضلوا يتحركوا كتير عشان يحصل غبار فالغساسنة يحسوا أن عدد المسلمين كبير و ان فى مدد وصل..و فعلا تانى يوم جه جيش الغساسنة و بصوت عالى ينادى خالد على المسلمين: الله أكبر الله أكبر.. و تبدأ الكتائب تتحرك و تعمل غبار .. فارتبك جيش الغساسنة و لاقى شكل الناس متغير و شكلهم مدد جديد.. فانخفضت الروح المعنوية عندهم جامد و خافوا جدا .
و بدأت المعركة فى قتال شديد و قوة من المسلمين و فجأة نادى خالد فى المسلمين تانى و قال : يا عباد الله انسحبوا... عودوا عودوا.. فوقف قادة الغساسنة يقولون: لا تتبعوا المسلمين ( كمين..كمين )، أصل الغساسنة شايفين ان مادام المسلمين جابوا جيش جديد فيبقى القديم اللى بيحارب بقالوا أسبوع.. راح فين!! يبقى أكيد مستخبى و الانسحاب ده مكيدة هدفها اننا نروح ورا المسلمين فيزنقونا فى كمين ..
و بكده نجحت خطة خالد رضى الله عنه لأن الحقيقة أن مفيش جيش جديد و لا حتى فى كمين و رجع جيش المسلمين فى أمان للمدينة و فضلت الغساسنة مكانها..مستنيا الكمين
، طيب الانسحاب ده انتصار ؟ أيوة لأن النبى قال على خالد لما خد الراية : أخذ الراية سيف من سيوف الله يفتح الله على يديه .. يعنى ده يدل أن الانسحاب ده نصرة و فتح و خطوة للمسلمين فى سبيل الله♡ و كانت بداية فتح بلاد الروم ..و بكده خلصت غزوة مؤتة
نكمل المرة الجاية إن شاء الله❤#السيرة_النبوية_بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن أستاذة نورهان الشيخ
أنت تقرأ
السيرة النبوية
Historical Fictionسيرة الرسول صلى الله عليه وسلم بأسلوب بسيط. #منقول عن الأستاذة نورهان الشيخ.