الحلقة ١٣٢

182 20 2
                                    

🍀سيرة_الرسول🍀
الحلقة 132
يلا صلوا على النبى 💚
صلح الحديبية (ج3)

شفنا المسلمين امبارح و هم طالعين يعتمروا لمكة و كانوا فى منتهى السعادة لأنهم هيدخلوا مكة بعد ٦ سنين غربة و هجرة.. بس النبى هو الوحيد اللى عارف كويس إن قريش ممكن تمنع دخوله لمكة .. و وصلت الأخبار لقريش إن المسلمين جايين يعملوا عمرة فاتخضوا جداً و طبعا قرروا إن المسلمين ميدخلوش مكة.. فبسرعة بدأوا يخططوا فى طريقة يمنعوا بيها المسلمين قبل وصولهم على باب مكة عشان ميبانش قدام العرب إن قريش تمنع الناس عن البيت الحرام.. فتهتز صورة قريش قدامهم، و تقرر قريش تطلع جيش لمنع المسلمين..

و توصل الأخبار للنبى ﷺأن قريش طلعت بجيش .. فيقف النبى ﷺو يجمع الصحابة و يقول لهم: أشيروا علي أيها الناس ، فيقول أبو بكر الصديق: يا رسول الله ما خرجنا إلا لعمرة و لكن إذا قاتلونا قاتلناهم و لكننا لا نريد الحرب.. فيأخذ النبى ﷺبرأي سيدنا أبو بكر.. و كمل النبى ﷺو الصحابة طريقهم للعمرة..

و لما قربت خيل المشركين من المسلمين.. صلى النبىﷺ بالمسلمين صلاة الخوف.. و ساعتها كان خالد بن الوليد مراقب المسلمين فيشوف المسلمين واقفين بيصلوا .. فينبهر خالد بصلاة الخوف و يقول أن الصلاة دي مش ممكن تكون اخترعها بني آدم إنما هي من رب العالمين .. و يحس خالد ان المسلمين فى معية الله.. و دي كانت أول حاجة من الإسلام تأثر فى قلب خالد بن الوليد .. [طريقه صلاة الخوف فى اللينك ده : https://islamqa.info/ar/36896 ]..

فلما النبى عرف أن قريش عملاله كمين بمجموعة مسلحة من ٢٠٠ فارس بقيادة خالد بن الوليد "قبل إسلامه" و كان هدفهم أنهم يستفزوا النبىﷺ.. عشان يبدأ بالخناق و تتقلب حرب .. عشان قريش تقول للعرب أن محمد جى للحرب مش للعمرة..

فبسرعة قرر النبى ﷺ أنه يغير مسار المسلمين.. و يقف النبي ﷺ و يقول: أيها الناس من يدلني على طريق أتجنب به خالد.. فيقول أحدهم: أنا يا رسول الله و لكنه طريق وعر و طويل فيقول الرسول لا حرج..فيبدأ الصحابة يطلعوا الطريق الوعر الطويل ده..

و روي في بعض الآثار أن الصحابة وجدوا فى طريقهم كلبة والدة و بترضع أبناءها.. فلما شافها النبيﷺ قام قايل: أيها الناس ابعدوا عنها ..أصل النبىﷺ خاف إن فوج المسلمين يدوس عليها (صل الله على سيدنا محمد أرحم الخلق بالخلق ..غيّر مسار فوج كامل عشان مايفزعش الكلبة وهي بترضع أولادها). و يفضل الصحابة مكملين طريقهم لحد ما يصلوا إلى الحديبية ( ده مكان بينه وبين مكة ٩ ميل بس) .. فقريش عرفت أن محمد على الباب فاتجننت..

طيب ليه النبي ﷺوقف عند الحديبية و مادخلش مكة؟ أصل بعد ما النبيﷺ دخل الحديبية كان ماشي متجه لمكة بس فجأة بركت القصواء ناقة النبي ﷺو رفضت إنها تمشي ، فالصحابة قالوا: عصت القصواء.. عصت القصواء (يقصدوا إنها عصت أمر النبىﷺ) فيغضب النبي منهم عشان قالوا كدة و يقول: لا والله ما عصت القصواء و ما ذلك لها بخُلُق ♡.. و إنما حبسها حابس الفيل (فيل أبرهة.. فاكرين قصة سورة الفيل لما كان داخل على الحرم فبرك من هيبة الكعبة و رفض يتحرك) و لما القصواء بطلت تتحرك كأن ربنا بيقول للنبي قف يا رسول الله و خليك في الحديبية ...فيفهم النبي ﷺ الرسالة و يقول للصحابة هنستنى هنا .

عيزاكوا تشوفوا معايا نفسية الصحابة ..هم طالعين فى الأول على أنها عمرة و في نص الطريق خالد جى و هتقلب بحرب و بعدها كملوا الطريق و رجعت تتقلب تانى إنها عمرة .. و وصلوا الحديبية فقام النبىﷺ قايل لهم استنوا شوية .. الصحابة في منتهى الطاعة لرسول الله رضي الله عنهم و أرضاهم ..طيب إيه أخبار قريش دلوقتى؟ قريش مش قادرة تتحمل قرار لوحدها.. فهتبدأ تعمل اجتماع (زي بالظبط لما يبقى في مشكلة كبيرة قوى تمس المنطقة كلها فرؤساء الدول يعملوا اجتماع عشان يبحثوا المشكلة).

و استدعت قريش رؤساء القبائل و استدعوا بديل بن ورقاء قائد خزاعة، و عروة بن مسعود الثقفي سيد ثقيف (اللي طردت النبي ﷺ يوم الطائف ) ، و الحليس بن علقمة سيد الأحابيش ، و مكرز بن حفص من قادة قريش.. فيجتمعوا كلهم مع قادة قريش بإن لازم نلاقي حل للكارثة دي. فيقترح واحد إنهم يغصبوا النبى على الرجوع ، فمايعجبهمش الحل ده لأن لو رجعنا محمد هنخسر المكانة وسط العرب و هننهار .. فيقترح واحد تانى إن محمد يدخل مكة ، فرفضوا بردو.. لحد ما قرروا يعملوا مفاوضات مع النبى ، طيب
هتحصل إزاى المفاوضات دى؟

هنعرف إن شاء الله ❤
#السيرة_النبوية بالعامية_لنورهان_الشيخ
👈هذة الحلقات نقلا عن استاذة نورهان الشيخ

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن