الحلقة 96

276 30 1
                                    

⭐سيرة_الرسول⭐
الحلقة 96
يلا صلوا على النبى 💚
غزوه أحد (ج4)
قال ﷺ: من يطيق ما تطيقين يا ام عمارة !! فقالت بل اطيق واطيق و لكن اسالك مرافقتك فى الجنة

شفنا امبارح وسط الغزوه بن قمئه قتل مصعب و كان فاكر انه قتل النبى و انتشرت الإشاعه أن النبى عليه الصلاه و السلام مات و انخفضت الروح المعنويه للمسلمين جدا و الجيش اتفرق و النبى اضطر يجازف و يعلن عن مكانه و بقى ينادى : إِلَيَّ عباد الله ..أنا رسول الله .. و يروح كعب بن مالك للنبى و يصرخ فى الناس و يقول رسول الله حى و اتجمع الصحابه واحد و وراه التانى حوالين رسول الله لحد ما بقوا 20

فكفار قريش شافوهم و استغربوا وقعدوا يقولوا : مين دول؟! ومين ده اللى محوطين عليه ؟! هو مش احنا قتلنا محمد !! اصل قريش عارفة ان الصحابة مبيحبوش حد قد حبهم لرسول الله فأبتدوا يروحوا ناحيتهم عشان يشوفوا مين ده.. و يزيدوا لحد ما وصل عددهم ل150 مقاتل من قريش حوالين 20 صحابى و حول رسول الله ، فيبدأ جيش قريش يفرقهم عشان يعرفوا مين اللى محوطين عليه وابتدوا يرموا عليهم بالاسهم ..

و تنزل السهام عليهم زى المطر فيروح ابو دجانة للنبى و ياخده فى حضنه و يحط راس النبى فى صدره و فى كتب السيره كاتبين ان ابو دجانه ذهب لرسول الله "فتترس عليه" يعنى حضن النبى و حاوط عليه زى التروس وهى شابكة فى بعضها و الاسهم بقى بتتصوب عليه من كل مكان لدرجة ان ضهر ابو دجانه بقى شبه القنفذ من كتر الاسهم اللى جت فيه وكل ده متحمله دفاعا عن رسول الله صل الله عليه وسلم .

ومن ضمن الصحابة اللى جروا على النبى لما نادى.. سعد بن ابى وقاص رضى الله عنه ده خال النبى صل الله عليه وسلم وكان ماهر فى الرماية فبدأ يرمى علي كفار قريش الاسهم والنبى بيقوله ارمى سعد ارمى سعد ،اصرفهم عنا يا سعد فداك ابى وامى حتى قال على بن ابى طالب والله ما علمت احدا فداه النبى بابيه وامه الا سعد بن ابى وقاص ♡..

وقف النبى وال20 صحابى اللى معاه يبارزوا الكفار والنبى واقف يبارز.. فواحد من جيش الكفار رمى علي النبى سهم من ضهره.. فيجرى بسرعة طلحة ناحية النبى ويحط ايده فى اتجاه السهم عشان ميجيش فى النبى و يدخل السهم فى كف طلحه فدا رسول الله ،ويعيش ويموت طلحة وهو مشلول بسبب السهم ده دفاعا عن رسول الله فلما شافه النبى طلحه وهو غارق فى دمه ،بكى النبى عليه الصلاه و السلام وقال والله ما انصفنا اصحابنا (يقصد اللى هما انسحبوا من ارض المعركه)

طيب القتال لسه شغال والنبى واقف يبارز بس بدأ يتعب و ينادى ويقول: من يدفعهم عنى و هو رفيقى فى الجنه ( يا جماعه هوه النبى خايف على حياته ؟ لأ طبعا .. النبى خايف على الدعوه .. النبى خايف عليا و عليكو.. النبى عايز يعيش و يلحق يبلغ الإسلام عشان يوصل للبشريه كلها..النبى كان ممكن يستشهد و هو عارف انه داخل الجنه، الفرودس الأعلى .. بس عشان هو رحمه للعالمين♡ ربنا الكريم رحمنا بالنبى و بحرصه على ان يوصل لنا دين الله عز وجل .. الحمدلله على رسول الله ♡ ) طيب النبى واقف يقول : من يمنعهم عنى وهو رفيقى فى الجنه ؟ فيجري عليه صحابى اسمه زياد بن السكن عنده 23 سنة و قال له : يكون رفيقكك فى الجنة يا رسول الله ؟ فقال :نعم ،فرد زياد و قال : نحرى دون نحرك.. انا ادفعهم عنك يا رسول الله.

السيرة النبويةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن