活不如死
"She's dead Yoh," kata Brandon. Walaupun bukan dia yang membunuh gadis itu, namun dia merasa bersalah.
Baginya, punca gadis itu bunuh diri disebabkan dia dan Yoh."So?" Soal Yoh. Kes bunuh diri memang normal pada masa kini.
"Take down her pictures online," kata Yoh meletak telefon. Brandon terdiam, lantas terduduk.
Berita tentang Hana membunuh diri membuatkan pihak polis datang ke kampus. Aku juga turut ditanya beberapa soalan oleh pihak polis.
"Hubungan korang macam mana? Dengar kata, you guys rapat juga dulu," soal pegawai polis itu. Gayanya selamba sahaja.
"Once we we're close. But, now...," balasku acuh tak acuh.
"Because of a guy?" Soal nya.
"I don't know," jawabku. Cliche sangat.
"You don't know?" Soal pegawai itu. Aku diam tidak mahu menjawab."Did she really kill herself?" Soalku. Pegawai itu mengangguk lemah.
So...she killed herself.
"We found her diary," katanya.
"She writes about you too," kata seorang pegawai yang ada disebelahnya.
Me?
"Well..what she can write about..."soalku lalu pegawai itu menunjukkan diari itu padaku.
Perlahan aku menyelak helaian diari tersebut.Dear D,
As you know, Lily doesn't want to be friend with me anymore. Maybe because I forced her about Ace. I like Ace. And, I also likes Lily too. And, if I we're to choose, I'll definitely choose my friend.
She was so precious. She's crazy and funny eventhough people find her hard to talk with.
She's just so nice and lovely.Dear D,
I did her so bad! Literally! So bad! I was angry on how he's using Ace for her own benefit. Yet, she doesn't love him as he loved her.Dear D,
My mouth was so fucked up! And I guess we cant go back together like before.Helaian demi helaian aku baca. Satu pun tidak menyebut tentang Abang Yoh dan aku. Kenapa dia harus bunuh diri.
"Regarding this Ace.." pegawai itu mula membuka bicara.
Now, police are asking about Ace!
"He's in oversea. Dah about half a year," kataku menipu. Mereka mengangguk sahaja.
"Can we ask for his number?" Soal polis itu. Aku menggeleng.
"You don't know?" Dia bertanya aku, kedengaran curiga.
Meh! This is annoying!
"So...do I go now?" Soalku. Pegawai itu seperti terkejut lalu mengangguk. Entahlah, aku sudah tidak ada hati mahu ambil berat tentang Hana. Lagipun, dia sudah tiada di dunia ini.
"Member meninggal...does anyone really act like that?" Soal pegawai perempuan itu setelah Lily pergi. Pegawai sebelahnya diam sahaja membatu.
"At least tunjuk lah sedih kan?" Katanya lagi. Mereka berdua saling berpandangan. Pelik. Gadis remaja itu memang pelik.
Mary mengetuk pintu rumah setinggan yang didiami oleh Brandon. Agak lama dia tunggu sebelum pintu terbuka. Brandon membuka pintu, wajahnya muram dengan rambut yang kusut.
"What's wrong ni?" Tanya Mary. Segera Brandon memeluk Mary erat membuatkan gadis itu terpaku. Brandon tidak bercakap apa-apa, sebaliknya hanya diam membisu. Mary menepuk belakang Brandon beberapa kali, sebelum dia merasakan Brandon mengeratkan pelukkannya.
YOU ARE READING
My Flower, Lily (BM)
Novela JuvenilMenjadi anak angkat kepada pembantu rumah keluarga orang kaya bukanlah impian Lily. Sebaliknya, jalan pantas untuk dia lari dari tanggungjawab. Perkenalan dengan dua jejaka bahkan bukan menenangkan, sebaliknya membuatkan kehidupan yang tenang bagai...