***********
"Checkmate," ujar Abang Yoh setelah aku diperangkap dalam chess. Aku melihat buah catur dan mengangguk, menerima kekalahan.Abang Yoh kembali bersandar, dengan tongkat di atas ribanya.
"Nak dengar cerita kelakar tak?" Soalnya. Aku mengangguk, seraya bersandar pada kerusi rotan di laman rumah. Laman rumah kami luas dan berwarna hijau.
Sentuhan laman dan dekorasi tak pernah berubah sejak Ace tinggalkan kami."I used to call Alexsen as Ace," katanya. Aku berkerut.
"He's legit his dad carbon copy," kata Abang Yoh.
"They're too similiar. His face, height..." komen Abang Yoh."Fresh oranges here!" Sasha menegur kami, lantas membawa dulang air oren. Dia kemudian duduk disisi kami.
"Siapa menang?" Soalnya. Aku mencebik.Sasha tersengih kepada Abang Yoh. Menyampah pula aku.
"How's your sons doing lately?" Soalnya. Aku meneguk minuman sejuk. Walaupun ini rumah aku, Sasha buat macam rumah sendiri.
"Alex is working with me. Alexsen dekat D'Generouz Group," kataku.
"I mean Junior~" katanya. Aku mendengus perlahan.Walaupun Alex dan Alexsen memang carbon copy Ace, tetapi perangai mereka lebih macam aku. Junior pula?
Sebijik perangai ayahnya."Ryo didn't tell ya?" Soalku. Ryo, anak perempuan Abang Yoh dan Sasha yang sama baya dengan Junior.
Abang Yoh ketawa, pasti dia sudah tahu."Junior curi-curi pergi lapor diri dekat kem polis. I mean, we know that....You kasi ke?" Soal Sasha. Nampaknya, Ryo sudah beritahu ibu bapanya.
"Suka hati dia lah, I malas," kataku. Sejujurnya, aku tidak melarang keputusan yang bakal dibuat anak lelaki aku.Pintu rumah terbuka. Kelihatan Junior dan Ryo sedang masuk dengan beberapa beg plastik.
"Where did you guys go?" Soal Sasha.
Ryo tersenyum, senyuman persis wajah Abang Yoh."Hi dad!" Sapa Junior. Aku menjeling ke arahnya. Sudah beratus kali aku pesan jangan panggil Yoh dengan gelaran ayah. Walaupun Sasha dan Yoh seperti tidak kisah, tapi aku kisah. Sejak kecil, budak-budak ini sudah terbiasa memanggil Yoh ayah. Puas aku marah, tapi tak jalan. Untung jugak sebab Alexsen dengar kata sedikit berbanding abang dan adiknya. Alex dan Junior sengaja buat aku marah, masih panggil Yoh ayah.
Tak sangka, di usia lewat sebegini kami masih boleh menjadi kawan dan lupakan kisah silam. Ibu bapa angkat aku telah lama tiada, begitu juga dengan Abang Yoh.
Dia masih lagi kuat, memegang jawatan president dibantu dengan Mary. Abang Hans pula pindah duduk di kampung dengan isterinya. Dia memang tak boleh bawa hidup di kota.Eliz? Entahlah. Hilang tanpa jejak.
Aku masih tegas dalam melarang anak-anakku memanggil Yoh dengan gelaran ayah.
Mana taknya, ayah dia hidup lagi kot. Somewhere. I guess~"Hi!" Sapa Yoh. Junior muncul disebelah aku.
"Siapa menang?" Soalnya melihat papan chess kami. Aku tak faham betul kenapa dia nak tahu sangat siapa menang siapa kalah. Ryo memeluk belakang ibunya. Sesekali dia menjeling ke arah Junior. Mereka berdua sebaya, Junior lahir dua bulan awal.
Ryo lebih seperti bapanya, tenang sahaja.
Tak macam Sasha.Pintu terbuka lagi. Sasha telah menyiapkan makan malam, dengan bantuan pembantu rumah. Selaku The Head Lawyer of The League dan D'Generouz Group, keluarga kami memang terbiasa makan bersama.
Kelihatan Alexsen dan Abigail masuk. Abigail masih cantik, wajahnya seakan-akan Riley dan Yoh."Dad!" Sapa Abigail. Alexsen tunduk sahaja.
"Where's Alex?" Soalku.
"Working," selamba balas Junior.
YOU ARE READING
My Flower, Lily (BM)
Teen FictionMenjadi anak angkat kepada pembantu rumah keluarga orang kaya bukanlah impian Lily. Sebaliknya, jalan pantas untuk dia lari dari tanggungjawab. Perkenalan dengan dua jejaka bahkan bukan menenangkan, sebaliknya membuatkan kehidupan yang tenang bagai...