ACHTUNG
" Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
"Wey, Wira, Wira, bangun arr."
Bergetar suara Aidan cuba mengejutkan Maswira yang masih lagi berdengkur.
Namun ia langsung tak memberi kesan. Kawan barunya itu masih lagi nyenyak tidur, tidur mati.
Perlahan-lahan Aidan menggoncang tubuh slim Maswira bertalu-talu.
"Nape ni? Dah pukul berapa ni? Nape kau kejutkan aku? Aku nak tido lagi arr, jangan kacau boleh tak?" gerutu Maswira antara sedar dan tidak sambil menekupkan bantal ke muka.
"Wey, bangun arr. Kau tengok budak tu. Siapa dia, dari mana dia datang dan cam mana dia boleh ade kat bilik aku ni?" kali ini Aidan berbisik di telinga Maswira.
Sesambil itu tangannya memicit-micit bahu Maswira. Mungkin dengan cara ini dia akan sedar dan terus bangun.
"Kau ni dah kenapa? Cam orang nampak hantu je. Atau kau tengah sangap* ke?" tanya Maswira lalu terus saja bingkas bangun dan bersila di katil.
Dia merenung wajah cute Aidan.
"Wey, ape plak kau kata cam tu, mana ade aku sangap? Cer kau tengok kat pintu bilik tu. Kau nampak tak? Sorang budak berdiri kat situ, cam dok perhati ke arah kita je," balas Aidan.
Dia langsung tak melihat pun ke arah yang ditunjukkannya itu. Tak berani untuk memandangnya, rasa cuak dan seram.
"Budak? Budak ape plak? Mana ade siapa kat dalam bilik ni? Kita berdua je," balas Maswira.
Dia lalu memetik suis lampu tidur di sebelah katil.
Kini bilik itu diterangi cahaya dan tidaklah merabunkan mata lagi. Aidan menoleh memberanikan diri melihat sekeliling.
Tumpuannya terarah di tempat bayangan budak itu berdiri tadi namun tiada sesiapa di situ. Pelik? Pintu biliknya pun tertutup rapat sebagaimana masa mereka tidur malam tadi.
Aneh dan betul-betul membingungkannya. Memang dia pasti sesangat akan sesusuk tubuh yang berdiri memandangnya di pintu bilik ini sebentar tadi. Atau mungkin dia bermimpi atau berkhayal?
"Kau ni mimpi kot? Itu arr tak nak dengar cakap orang tua-tua. Kalau nak tido tu, cuci kaki bersih-bersih dulu, baru kita tak diganggu mimpi."
Leteran Maswira dengan ayat yang amat klise* itu umpama dialog filem atau drama seram Melayu saja kedengarannya.
"Untuk pengetahuan kau, sebelum tido, aku sentiasa basuh kaki, malahan semua benda aku cuci," balas Aidan lantang.
Tetiba matanya tertumpu pada sesuatu di lantai.
"Cuba kau tengok kat lantai tu," dia memegang kedua pipi Maswira lalu dihalakan ke arah dua objek di lantai.
"Itu vase yang mak aku letak kat sebelah TV. Cam mana boleh jatuh pecah berderai? Tak ade angin atau ribut dan tikus pun tak pernah masuk ke bilik aku ni," terang Aidan.
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...