Sepanjang kelas berlangsung, fikiran Aidan melayang.
Sumi di sebelahnya mengerutkan dahi bila melihat Aidan kerap tersenyum sendirian. Biarpun sewaktu Cikgu Mohsen mengajar, subjek sains yang paling membosankan baginya.
Untuk mengelakkan Aidan berterusan dibuai mimpi, sesekali Sumi menendang kakinya di bawah meja. Menyedarkan Aidan daripada lamunan.
Tiba saja waktu rehat, Aidan terus bergegas naik ke kelas Empat Budiman.
Sepanjang sebulan lebih dia di sekolah ini, tak pernah langsung dia bertandang ke tingkat tiga yang menempatkan kelas-kelas budak form four dan form five.
Namun kini, dek runtunan keterujaan maka dia sanggup menapak naik. Dia tak mempedulikan pelajar-pelajar lain yang berpusu-pusu untuk turun.
Hajatnya hanya satu, nak tunggu Ehsan dan turun bersama-sama.
"Pergh.. terkejut beruk aku tengok kau tercegat kat sini. Nape tak tunggu kat bawah je?" tegur Ehsan, kaget dia bila melihat Aidan berdiri di pintu kelas.
"Sebenarnya, saya tak pernah naik ke sini dan tak ade sebab untuk saya naik pun. Tapi bila awak dah jadi kawan saya, so kena arr saya naik gak. Sesaja nak tengok keindahan sekolah dari tingkat tinggi ni," selamba Aidan menjawab.
"Awak pegi dulu tunggu kat bangku tu, saya nak beli air untuk kita. Awak tak nak makan ape-ape ke? Saya nak belanja hari ni," tanya Aidan sambil mereka menapak turun tangga.
"Tak nak arr, makan pagi tadi pun dok kenyang lagi ni."
Aidan terus saja bergegas ke arah kantin membeli dua bungkus sirap limau dan keropok lekor untuk dia dan Ehsan.
Mereka menikmati makanan dan minuman yang dibeli sambil berbual-bual di bangku belakang library.
Tempat pilihan mereka ini agak strategik, terlindung daripada bebudak lalu-lalang oleh pokok-pokok bunga dan beberapa tumbuhan lanskap yang lain.
Ada juga beberapa orang budak yang sesekali menjeling ke arah mereka berdua namun tak menegur atau menyapa.
Mungkin mereka kaget dan terkesima melihat seorang budak paling popular kat sekolah berada dengan seorang budak paling bermasalah sambil berbual mesra.
Risau juga Ehsan bila dia melayan Aidan makan dan berbual. Takut-takut si Juzi dan geng dia akan datang menyakat.
Dia tak nak timbulkan masalah nanti, apatah lagi ianya sudah tentu akan melibatkan Aidan sama.
Tapi bila melihatkan Aidan cool dan selamba saja, terdetik rasa terharunya. Betapa budak bandar ini menunjukkan keikhlasan untuk berkawan dengannya.
Lantaklah apa yang bebudak lain nak kata, dia dah jenuh menerima cercaan dan tuduhan negatif selama ini. Dia dah mangli* dan akan melayan Aidan seperti seorang kawan baik yang tak pernah dia ada.
"Esan, ape kata balik sekolah nanti awak singgah banglo saya? Boleh gak kita borak-borak dan berenang kat swimming pool. Kalau awak nak, kita makan tengah hari bersama," ajak Aidan.
"Pergh.. kolam renang kat banglo kau tu dah boleh guna ke? Best nya, tak pernah aku berenang kat situ walaupun dulu aku pernah gak pegi ke banglo kau tapi time tu kolam kosong, tak ade air. Tapi ape kata mak dan bapak kau plak nanti? Dia orang bukan kenal aku pun. Dah tentu dia orang tak suka," jawab Ehsan teruja namun terdetik keraguan.
"Tak ape, dia orang okey je. Siapa yang berkawan ngan saya, dia orang dapat terima tanpa banyak soal, jangan arr awak bimbang, okey? Lagipun, bapak saya sentiasa sibuk kat ladang. Dekat senja nanti baru dia balik, yang ade cuma tukang kebun dan orang gaji je," pujuk Aidan.
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...