ACHTUNG!
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "
•••♦◄♥►♦•••
Seperti dijanjikan, jam sembilan malam, mereka berkumpul di balai raya.
Meriah dan gemilang malam ini dengan ramainya para peronda yang sudi menawarkan diri berbakti untuk kampung tercinta.
Pak Sahak makin sibuk menguruskan hal itu, hal ini.
Dia dibantu seperti biasa oleh Haji Bahar, Sagun juga ahli JKKK yang lain. Semuanya kelihatan bersemangat, termasuklah Penghulu Maliki.
Aidan dan kekawan peronda remaja sedang asyik menikmati nasi bungkus masakan emak Fikri. Malam ini lauk gulai ikan talang masin, sayur kacang panjang dan telur dadar. Berselera mereka menjamahnya.
Riuh-rendah perkarangan balai raya dengan suara orang ramai menikmati habuan masing-masing sambil berborak-borak, bergosip juga bercakap besar tentang itu, tentang ini.
Kebanyakannya perihal tekad dan harapan untuk menangkap hantu toyol yang kian mencemaskan penduduk.
"Aku kalau dapat hantu budak hijau tu, aku nak sekeh dan picit kote dia. Lepas tu aku nak jolok ekzos dia dengan kayu hoki ni, macam yang dia buat kat Pak Usman Wakiri hari tu."
Dengan bangga dan egonya Sagun berkata, mendabik dada.
"Eleh, kau ni cakap besar le. Macam Pak Usman tu gak. Jaga-jaga, toyol tu boleh dengar kata-kata kau. Dia tu jenis hantu yang berdendam. Kau tak ingat ape dia buat kat Bomoh Mahat?
"Mungkin malam ni dia dok intai je cari kau sebab kau ni kan orang kanan bomoh tu. Kalau aku jadi kau, dah lama aku lari ikut Mak Gayah Rendang dok kat bandar tu," balas Aaron Dyamshik, anak Pak Husam.
"Ha ha ha.. kau ni cakap macam pondan le, penakut. Kita ni kan ramai? Kalau toyol tu muncul, sama-sama le kita keroyok* dia. Lagi pun, aku ni, sejak keje dengan Bomoh Mahat tu, ade sikit ilmu yang aku belajar.
"Untung le kalau korang masuk geng meronda dengan aku. Aku yakin sangat, geng kita yang akan terserempak dengan hantu budak hijau tu. Kita akan serkup dan tangkap dia.. ha ha ha," makin bangga dan ego Sagun bersuara.
Pemuda dan para remaja lain yang mendengar hanya mampu menggelengkan kepala dek gelagat bangga diri bekas orang kuat Bomoh Mahat itu.
"Cheh, korang tengok arr si Sagun tu. Cakap bukan main berdegar, tapi sebenarnya dia tu bukannya berani sangat. Harapkan ramai orang je dia berani cakap cam tu.
"Nanti time meronda, sure dia yang paling penakut. Aku mintak sesangat malam ni dia plak yang kena sakat dan kena cabul cam Pak Usman tu," leter Sumi geram.
"Ishh.. tak baik kau cakap cam tu. Biarkan arr dia ngan keegoan dia. Lambat-laun, dia akan sedar gak," balas Aidan.
"Kalau orang lain aku boleh rasa simpati, tapi kalau Sagun, memang aku pun harap dia kena cabul malam ni," sampuk Daus menyokong kata-kata Sumi.
Juga disahut kekawan yang lain.
"Tapi ingat, toyol tu tak pilih mangsa. Sesiapa je antara kita pun boleh kena gak kalau lalai dan tak bersedia. Pesan aku, jangan bergerak ke mana-mana seorang diri, tau?" Ehsan mengingatkan.
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...