ACHTUNG!
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "
•••♦◄♥►♦•••
♫ ♪ We sit together on the sofa.. With the music way down low.. I waited so long for this moment.. It's hard to think it's really so.. The door is locked there's no one home.. They've all gone out we're all alone.. Susanna.. Susanna.. Susanna.. I'm crazy loving you.. Woo oo oow.. I put my arm around her shoulder.. Run my fingers through her hair.. ♫ ♪
Penuh riang ria Usman Wakiri mengalunkan lagu klasik 'Susanna' dendangan The Art Company walau sesetengah lirik lintang-pukang dek tebal lidah Melayunya.
Betapa gembiranya dia sebab di bandar tadi, dia dah dapat berjumpa buah hatinya Suzana, andartu terlampau yang menjadi pujaan ramai jejaka.
Habis juga tiga empat ratus ringgit, melayan keinginan wanita tersebut ke sana sini. Membeli itu, beli ini sampai dini hari baru dia ingat nak kembali ke rumah.
Anak isteri dah lama masuk tidur, dia masih merayau merayap.
"La.. budak mana pulak dok jalan sorang-sorang tengah malam ni? Sesat ke atau kena tinggal dek mak bapak?" gumamnya tatkala lampu motor menyuluh sesusuk tubuh kecil nun di depan.
"Adik, ape kena jalan tengah malam buta sorang-sorang ni?" tegur Usman Wakiri bila dia menghampiri budak lelaki itu.
Dia terkejut bila melihat budak itu dari dekat. Amat pelik dan ganjil penampilannya.
"Ni ape fesyen adik pakai ni? Macam Tarzan Malaya je," dia bertanya sambil melirik seluar dalam jingga berbunga putih yang dipakai budak itu.
"Saya baru balik dari bandar, pakcik. Kawan saya yang hantarkan kat simpang sana. Kami keje funfair * jadi 'hantu' kat Rumah Hantu.
"Sebab kalut sangat nak balik, saya tak sempat cuci makeup ni.. he he he wheet," jawab budak kecil itu dengan suara yang halus desibelnya.
"Ye le, pakcik pun ade kat bandar tadi dan singgah kat funfair tu. Tapi tak masuk pulak dalam Rumah Hantu. Girlfriend pakcik tak nak, dia takut. Kami hanya main baling gelang masuk kepala botol je.. hu hu," balas Usman Wakiri.
"Adik ni keje kat Rumah Hantu tu, jadi toyol ke? Nape perut tak buncit dan punggung tak tonggek pun?" tanya Usman Wakiri berseloroh sambil tertawa kecil.
Pertanyaannya tadi merujuk kepada lirik lagu 'Toyol' nyanyian Sudirman yang popular itu.
"Sebenarnya toyol tak macam tu. Kami badan kurus dan slim, senang nak masuk rumah orang.. he he he wheettt," balas budak tersebut.
"Pandainya adik ni buat lawak, ye? Ketawa pun kedengarannya amat aneh lagi unik," ujar Usman Wakiri.
"Adik ni nama ape? Dok kat mana? Biar pakcik hantarkan, malam-malam ni tak elok berjalan kaki sorang-sorang. Lagi pun, kat sini sunyi dan gelap," Usman Wakiri menawarkan khidmat.
"Nama saya Bibul, Habibul Jensi Khan. Saya dok kat sebelah rumah Nek Yam. Terima kasih le sebab sudi nak hantar saya," jawab Habibul.
"Wah, unik dan sedapnya nama adik. Kepala ni, botak betul ke atau ade pakai sarung getah? Hu hu," tanya Usman Wakiri curious.
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...