Chapter 48 - Akibat Buruk Makan

1.6K 88 45
                                    

ACHTUNG!

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••

"Tapi mana ade gerai makan kat depan sana tu, tok," tetiba Sumi berkata bila dia teringat yang tiada gerai seperti yang dimaksudkan.

"Ade, sebelah sana simpang ke Kampung Bonggol Paya tu. Tempat tu sedikit tersorok, mungkin cu tak pernah singgah kat situ kot? 

"Ade satu gerai yang famous  jual mi dan laksa buyung Penang yang sedap hingga menjilat sudu.. hu hu," jawab orang tua itu.

"Hmm.. mungkin gak saya tersilap sebab saya jarang lalu ikut jalan tu. Okey arr tok, jom kita pegi, saya dah tak sabar nak pekena mi yang tok cakapkan tu," ajak Sumi sambil mengusap perutnya.

"Pergh.. rezeki aku di petang hari ni. Malam nanti tak payah makan dah kat rumah," gumam Sumi tatkala dia mengayuh mengekori lelaki tua itu.

•••♦◄♥►♦•••

"Hah, duduk le, cu. Order  je ape yang cu nak makan. Mi hailam, mi rebus, laksa, pasembor, semua ade. Kalau nak makan tiga empat pinggan pun no problem, mintak je, tok belanja," pelawa Tok Jamung.

Kelihatan sembilan atau sepuluh orang pelanggan lelaki juga perempuan sedang asyik menjamu selera sambil mata menonton televisyen yang diletakkan pada satu para setinggi enam kaki. 

Sesekali kedengaran suara perbualan mereka disulami hilai ketawa memecah atmosfera.

"Woi Mursid, Senah. Cer mari ke sini kejap. Tanya ape budak gendut ni nak makan dan bagi je, aku bayar semuanya," panggil Tok Jamung kepada pasangan suami isteri tuan punya gerai.

Anak mereka Rustam yang mungkin sebaya Sumi pun ikut sama datang ke meja untuk mengambil pesanan.

"Anak ni bukan orang sini, kan? Nak makan dan minum ape? Order  je, semuanya ade," tanya lelaki yang dipanggil Mursid itu.

"Hmm.. betul tu, saya bukan orang sini. Saya dok kat Kampung Bukit Pasak Lanun. Memang tak pernah pun singgah kat gerai ni.

"Okey, bagi saya mi rebus ketam, char kuetiau, sate ayam empat puluh cucuk, ais kacang special  dan jus epal hijau," jawab Sumi menelan air liur tatkala melihat menu yang ditunjukkan oleh Rustam.

"Wey, kau ni Rusty, ekk? Form three  kat SMK Bukit Pasak, kan?" hampir terjerit Sumi tatkala dia melihat wajah budak itu dari dekat.

"Hmm.. betul arr tu. Kau ni plak, Sumi yang selalu cikgu mention  kat perhimpunan sekolah tu, kan?" Rustam pula menyoal. 

Budak tinggi lampai dengan torso  mantap itu menyuakan tangan untuk bersalam.

Sumi sambut salamnya dengan rasa lega sebab ada juga kenalan di kampung asing ini. Si Rustam ini agak popular juga di sekolah mereka. Pemain sepak takraw dan juara seratus meter lagi.

Aweknya silih berganti dan ada gosip mengatakan dia dah pernah layan dua tiga budak perempuan di bandar sana.

"Tak sangka plak kau dok kat sini, ekk? Ade plak gerai yang maju cam ni," Sumi memaniskan mulut, memuji. 

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now