Chapter 26 - Tapak Kaki Harimau

1.6K 87 0
                                    

ACHTUNG

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••    

"Entah, tapi sebelum aku jatuh tu memang rasa cam ade orang yang tarik fixie  aku dari belakang dan tolak aku ke anak sungai," jawab Aidan sambil tersenyum sinis ke arah Ehsan.

"Pergh.. kalau cam tu, tak syak lagi, jembalang tu yang buat kau kemalangan. Nanti kita bagitau kat Bomoh Mahat suruh dia jampi serapahkan kau sama, okey?" balas Daus dengan wajah serius.

"Tak payah arr. Lagipun, Edan luka-luka je, bukannya meracau dan tak sedarkan diri cam dia orang bertiga tu," bantah Ehsan.

"Hmm, masuk akal gak. Takkan plak nak suruh bomoh jampi Edan yang luka-luka ni?" 

Daus mula bersetuju, langsung melenyapkan kesangsian akan teorinya tadi.

"Sorry  lambat sikit sebab aku tertidur kat rumah. Letih berenang dan kekenyangan makan tadi, sampaikan aku jadi ngantuk sesangat.. he he," ujar Sumi tatkala dia sampai dengan basikalnya termengah-mengah.

"Jom kita pegi, sekarang dah enam suku pun. Entah-entah Bomoh Mahat dah habis menjampi?" gesa Ehsan.

"Kau tak nak ikut ke?" tanya Sumi kepada Aidan.

"Korang pegi arr, aku rasa tak sihat lagi. Nak berjalan pun tak larat je."  

Ketiga-tiga remaja itu pun keluar bersaing, menuju ke arah kebun getah Pak Dahaman.

•••♦◄♥►♦•••

Sesampai saja mereka di pondok buruk itu, kelihatan Bomoh Mahat dan seorang pembantunya sibuk mengelilingi kawasan sekitar pondok.

Si bomoh menapak lambat-lambat seraya mengibas-ngibaskan kain hitam ke udara dengan diiringi jampi serapah yang tak difahami bebudak tersebut.

Ada beberapa orang lagi bebudak kampung di situ yang datang untuk melihat kerja Bomoh Mahat menghalau jembalang seperti yang didakwanya.

Kelihatan juga lima enam orang lelaki dewasa yang turut sama berminat dengan aksi si bomoh.

Masing-masing teruja dan menumpukan sepenuh perhatian pada kerja Bomoh Mahat dan pembantunya yang berpakaian serba hitam itu.

Asap kemenyan berkepul-kepul menerawang di udara.

Sesekali menusuk menyengat lubang hidung mereka yang terlopong memerhatikan upacara yang julung-julung kali dapat disaksikan ini.

"Pergh.. cam tengok filem citer hantu je," tegur Daus seakan berbisik. 

Mungkin takut didengari oleh orang lain terutama sekali Bomoh Mahat.

"Boleh percaya ke ape yang dia buat tu?" tanya pula Sumi.

"Entah arr, kita tengok je. Best  gak sesekali dapat layan benda cam ni live  dan tak kena bayar plak tu," balas Ehsan sambil tersengih.

Matanya melilau ke segenap tempat di sekitar pondok mencari-cari jam putih yang dicakapkan oleh Aidan. 

Namun tak nampak pun jam itu di mana-mana. Mungkin ada di dalam pondok, telah* Ehsan di dalam hatinya.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now