Chapter 38 - Bomoh Jiman Menelah*

1.6K 93 10
                                    

ACHTUNG!

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••

"Pakcik, cam mana ngan Wira, dia dah balik ke?" tanya Aidan tatkala dia, Ehsan, Daus dan Sumi sedang bersarapan nasi lemak di gazebo.

"Belum, makcik kau ade temankan dia di hospital tapi dia okey. Tak ade ape nak dirisaukan, dia dah sedar dan boleh makan tapi masih kebingungan.

"Esok lusa mungkin dia akan dibenarkan pulang," jawab Pak Kamil sambil dia menarah* rumput di halaman.

"Bagus arr cam tu, kami pun harap dia tak ape-ape," sampuk Sumi dengan nasi penuh di mulut.

"Nanti bila dia dah balik, pakcik ingat nak panggil Bomoh Jiman untuk tengok-tengokkan dia. Juga periksa ape yang tak kena dengan kolam renang ni," tambah Pak Kamil.

Bebudak berempat itu terdiam. Mereka saling berpandangan sesama sendiri.

"Korang jangan risau le, semuanya akan okey. Jangan dengar khabar angin atau cerita pelik pasal banglo ni," pesan Pak Kamil.

"Memang le kolam dan banglo ni keras sebab dibuat daripada batu-bata dan marmar import.. he he," tambah lelaki itu lagi, berseloroh.

"Hmm, pandai lak orang tua tu buat lawak, ekk?" bisik Daus membuatkan yang lain tertawa kecil.

"Nanti kalau bomoh tu datang, pakcik jangan lupa bagitau kami, ye? Nak gak tengok dia buat keje," pinta Aidan serius. 

Pak Kamil mengangguk seraya tersenyum.

"Pergh.. boleh kita ajak Brice dan Palis sama. Dia orang tu dah banyak ketinggalan pasal misteri-misteri dan kejadian pelik yang berlaku kebelakangan ni.

"Sure  akan terkejut beruk dia orang bila kita citerkan pasal Wira mengamuk tu," ujar Sumi.

"Kan Pak Kamil pesan jangan bagitau orang lain pasal tu, kau dah lupa ke?" ingat Aidan serius.

"Ala, cuma kat dia orang berdua je. Kita kan satu geng? Nanti aku pesan arr kat dia orang suruh rahsiakan," balas Sumi.

"Aku tak rasa yang perkara tu akan selamanya menjadi rahsia. Benda pelik cam tu sekejap je akan heboh, korang tengok arr nanti.

"Kalau dapat tau kat Bomoh Temberang tu, sure  dia pun akan ikut masuk campur. Dia kan giler glamer," Ehsan yang sejak tadinya diam, bersuara.

"Ni nape tersengih-sengih cam tiram busuk je ni?" tanya Aidan bila melihat Sumi dan Daus berbisik lantas tersenyum ke arahnya.

"Edan, kami berdua nak mintak satu benda kat kau," ujar Sumi sambil tersipu-sipu.

"Amende yang korang nak?" tanya Aidan tegas namun mesra.

"Cam mana nak cakap arr? Hmm, okey cam ni. Boleh tak bagi kami layan video yang Fikri rakam time  kat pondok tu.

"Rasa teruja dan teringin sesangat nak tengok. Kau jangan risau, kami akan rahsiakan semuanya. Cam mana, boleh tak? Please," rayu Sumi disokong oleh Daus.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now