Satu perasaan sayu berbaur* kekosongan dialami oleh Aidan tatkala Spencer melepaskan tangannya.
Dia seolah berada di awang-awangan dan sukar nak mengawal diri.
Spencer memandangnya dengan satu pandangan pelik. Matanya yang kehijauan itu seakan meneroka jauh ke dalam diri Aidan.
Dalam keadaannya yang separuh sedar umpama orang bersawai* itu, Aidan terdengar satu bisikan yang entah daripada mana datangnya.
"Edan, awaklah yang saya nanti-nantikan selama ini. Saya dah penat menunggu seseorang seperti awak untuk datang membebaskan saya. Jangan hampakan saya."
Aidan terdorong ke belakang dek kaget akan bisikan misteri itu. Namun dia tak mampu berkata-kata mahupun bersuara.
Bibirnya terasa berat nak menzahirkan sebarang ungkapan. Seakan ditekap dengan sesuatu yang membuatkan dia tak dapat membuka mulut.
Dadanya berombak kencang dan nafasnya tersekat-sekat.
Saat ini, dia nampak tubuh Spencer seperti kian sirna* lantas bertukar menjadi kepulan asap kelabu yang hangat dan beraroma bak bunga-bungaan di taman.
Tubuhnya juga menjadi kejang dan tak mampu digerakkan waima* jari-jemarinya sekali pun. Cuma mindanya saja yang masih berfungsi namun dalam keadaan keliru dan berkecamuk.
Hampir lima minit Aidan berkeadaan sedemikian. Dan selama itulah juga fikirannya menerawang mengingati kembali semua fenomena misteri yang ditempuhinya sejak menetap di kampung ini.
Dia melihat bebayang budak lelaki yang muncul tempoh hari. Lelaki-lelaki tak berwajah yang menjelma dalam mimpinya, juga wajah Spencer.
Kabus tebal yang menyelubungi banglo tempoh hari pun turut sama muncul dalam fikirannya. Tanpa mampu mengawal diri, Aidan melayah* dan terlentang di katil.
"Spence, awak ade dengar tak ape yang saya dengan tadi?" tanya Aidan sambil dia merenung tajam wajah Spencer setelah dia kembali waras.
"Dengar? Dengar ape plak? Saya tak dengar ape-ape pun. Kita just bersalam, then saya tengok awak cam dalam trance * je. Mata terpejam dan wajah awak nampak lain macam. Terus awak jatuh terlentang atas katil. Nape ngan awak ni?"
Pertanyaan Aidan dijawab dengan soalan oleh budak mat salih itu.
"Entah arr, saya pun tak tau ape kena ngan saya. Rasa cam mengantuk campur mabuk je. Lepas tu saya nampak macam-macam benda yang tak masuk akal. Saya nampak awak hilang jadi kabus dan asap tebal."
Aidan mengosok-gosok matanya.
"Pergh.. awak ni biar betul? Cer awak duduk dan relaks dulu. Mungkin dah lewat malam ni dan awak letih sesangat kot?" pinta Spencer.
"Hmm, boleh jadi gak sebab sebelum awak muncul tadi saya mengantuk sesangat. Siang tadi macam-macam saya buat."
Aidan mengeluh sambil cuba menenangkan diri.
"Dah pukul dua belas lebih ni, awak tak nak balik ke?"
Wajah berfrackle Spencer direnungnya, menanti jawapan.
"Saya ingat nak tido kat sini je ngan awak, boleh tak?"
"Tapi cam mana ngan driver awak kat luar tu? Parents awak lak tak risau ke awak tak balik?"
"Tak ape, saya dah cakap kat dia orang yang saya nak tido kat rumah awak malam ni. Pak Kudus pun saya dah bagitau dan dia akan tido kat dalam kereta tu. Boleh arr kita layan borak sampai pagi, kan?"
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...