Chapter 6 - Mimpi Aidan

2.4K 135 7
                                    

ACHTUNG

" Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

Tok tok tok. 

Bunyi pintu diketuk orang. 

Tersembul wajah ceria Maswira tersengih memandang Aidan.

"Masuk arr, buat ape tersengih cam babun je tu?" seloroh Aidan. 

Maswira menapak masuk lalu merebahkan tubuhnya di sebelah Aidan.

"Nape lewat?" 

"Tadi aku berbincang ngan mak dan bapak aku pasal nak tukar sekolah tu." 

"Jadi, boleh ke kau tukar sekolah? Bapak kau izin ke?" 

"Sebenarnya aku nak bagitau kau satu berita tak baik ni. Aku harap kau cool  je, okey?" Maswira bersuara lambat-lambat.

"Macam yang kau tau, mak aku dah setuju tapi bapak aku tu. Dia tak setuju kalau aku nak bersekolah lagi kat sekolah asrama sana," sambung Maswira membuatkan Aidan terkeliru dan sedikit kaget.

"Pergh.. kau ni buat aku saspens je. Lain kali, cakap arr terang-terang. Wow, best  nya kau dah dapat kembali bersekolah kat sini, ekk? Tapi bila tu?" 

"Sebulan lagi, lepas cuti penggal bulan tiga nanti aku akan terus bersekolah kat sini ngan kau, best  kan?" 

"Tak sabar aku nak bagitau kat Sumi. Dulu korang berkawan baik, kan? Nape kau diam je ni? Kau tak suka ke aku nak bagitau dia nanti?" soal Aidan bila Maswira seakan tersentak bila dia menyebut nama Sumi.

"Tak ade arr, kami masih lagi berkawan sampai sekarang ni cuma tak berpeluang nak berjumpa je. Kau tau? Ngan Palis pun aku kawan rapat gak," jawab Maswira.

"Siang tadi kau cakap Sumi tak pernah menjejakkan kaki ke banglo ni. Nape, ekk?" tanya Aidan.

"Ini citer lama, time  tu umur kami sepuluh tahun. Aku ajak Palis, Sumi dan Daus datang sini lepas sekolah nak makan manggis kat dusun belakang sana tu. Sampai je kat pintu pagar depan sana, Sumi jadi cam orang kena sawan. Dia terbaring atas tanah sambil menuding jari ke arah banglo ni.

"Mulut dia berbuih dan matanya naik putih terbeliak je. Terus kami tak jadi ke dusun tu. Dua hari dia demam walaupun dibawa ke klinik tak baik gak. Akhirnya, bila mak bapak dia panggilkan Bomoh Jiman kat Kampung Kelapa Tiga tu, dia okey. Then, kami tanya apa yang dia nampak kat banglo ni sampaikan dia jadi cam tu.

"Dia cakap, dia nampak lima orang lelaki pakai serba hitam cam pahlawan Melayu angkat budak atas usungan buluh. Lelaki tu tak berwajah, muka dia orang semuanya hitam. So, sampai ke hari ni Sumi takut dan fobia kalau diajak datang ke banglo kau ni." 

Panjang lebar Maswira menceritakan.

"Pergh.. citer kau ni buat aku seram je, teringat yang semalam aku baru nampak lembaga budak lelaki kat dalam bilik ni. Ee, takutnya aku," rengek Aidan seraya merapatkan tubuhnya ke tubuh Maswira.

"Dia sorang je ke yang nampak atau lepas tu ade orang lain lak yang terjumpa lelaki dan budak tu?" tanya Aidan curious.

"Lepas peristiwa tu, tak ade plak kami dengar ade orang lain yang alami cam tu. Mungkin Sumi hanya berilusi je kot? Dia tu memang lemah semangat dan ade alahan kat macam-macam benda, kecuali makanan.. he he," terang Maswira.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now