Chapter 104 - Misteri Kian Terungkai

1.4K 69 16
                                    

ACHTUNG!

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••

• • Mulai chapter  ini, aku akan publish  segera setiap chapter  yang siap aku karang & edit. Aku tak akan tunggu hingga words  mencecah sesuatu jumlah tertentu. Tapi hanya untuk babak /scene  di rumah Tok Jenang je sebab aku tak nak korang pembaca tunggu lama-lama untuk ketahui punca misteri yang menyelubungi Aidan & kekawannya tu. Faham ke tak ni? Hee. 

• • Mungkin setiap chapter  akan jadi pendek & cepat je korang ambik masa untuk membace. Tapi korang akan dapat layan sambungannya dengan segera, dalam dua atau tiga hari. 

• • Sebenarnya, aku nak sangat tamatkan citer ni, dah masuk setahun pun, mengalahkan filem Hindustan plak, kan? Panjang berjela cuma tak ade babak tarian di kebun bunga & zoo je.. hee.

•••♦◄♥►♦•••

"Ish, kau ni Daus, ape plak cakap cam tu? Kesian Palis. Benda keturunan dan asal-usul keluarga ni tak boleh kita buat main," marah Aidan sambil menumbuk manja paha kawannya itu.

"Tak ape, aku tak kisah. Tapi bukan aku je yang kena balik siasat asal-usul, korang semua yang berasal dari Kampung Bukit Pasak dan sekitarnya pun kena buat research  gak," balas Palis tegas.

"Hmm.. betul tu. Tak susah pun, korang cuma perlu tanya parents  korang, siapa nama moyang pompuan korang. Kalau Rafeah, Peah atau Ah, cepat-cepat arr selidik," sampuk Ehsan.

Dia tersengih penuh sinister.

Peringatan Palis dan cadangan Ehsan itu membuatkan kekawan yang lain terdiam.

Pak Shadat dan Mak Eton kemudiannya meminta diri untuk pulang. 

"Dah lama sangat kat sini, nanti bising pulak anak-anak kat rumah tu. Jemput le ke rumah pakcik kalau ade masa, ye? Tak jauh pun, belakang ni je hah," pelawa lelaki tersebut penuh takzim.

Mereka saling bersalaman.

"Berbalik pada citer tok pasal lelaki-lelaki yang Pak Su Juhar cakap culik dia dan kekawan dia tu? Polis atau orang kampung tak syak sesiapa ke? 

"Ade tak dia orang tangkap sesiapa? Misalnya, orang kanan Aki Latib sendiri yang memang menaruh dendam kat anak kembar tu," tanya Rusty.

"Bagus soalan cu Rustam. Tapi itu le yang pelik dan misterinya kes ni. Aki Latib memang syak yang orang kanan dia, Arip Tokak dan beberapa kawan baiknya terlibat sama.

"Masalahnya, si Arip Tokak dan lima pengikut setia dia pun turut hilang tanpa khabar berita sejak kejadian malam tu. Memang aneh dan pelik."

Bebudak bersebelas itu terlopong ternganga. Andai mulut dimasuki lalat pun mereka tak akan menyedarinya.

"Jadi, pihak polis dan orang kampung buat andaian yang kehilangan Arip Tokak dan kekawan dia memang ade kaitan dengan kes bunuh pengawal bangsa Sikh dan kehilangan bebudak tu.

"Banyak le cerita dan khabar angin pasal tu. Ade yang cakap, Arip Tokak dan kekawannya menculik untuk mintak duit tebusan daripada Tuan Alfred.

"Tapi belum sempat nak buat ape-ape, dia orang semua mati dalam hutan tu, mungkin ditimpa ape-ape kemalangan atau kena baham rimau. 

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now