ACHTUNG!
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "
•••♦◄♥►♦•••
• • Pergh.. tajuk chapter kali ni nampak cam lari dari tema citer BB je, kan? Itu cuma strategi aku untuk tarik readers baru. Memula ingat nak letak tajuk 'Miss Doyah vs Mr. Jenang' atau 'Miss Doyah Tu Bini Aku'.. hee
•••♦◄♥►♦•••
"Yea arr, bukan manusia je yang anggap kau baik dan berani. Hantu pun ikut sama kagum kat kau. Sebab tu jelmaan Leon cari kau untuk mintak tolong.
"Aku rasa, dari penerangan Tok Jenang tadi, kedatangan kau ke sini mencetuskan satu sengketa antara dua makhluk halus kat daerah kita ni.
"Satu geng baik, dan satu lagi geng yang selama ni dok menyakat manusia. Mungkin geng baik tu nak mintak tolong kau bebaskan dia orang dari sesuatu cam penjara atau perangkap ke.
"Geng jahat plak, tak suka kalau geng baik tu dah dibebaskan. Mungkin dia orang tak boleh dah nak guna pintu atau terowong yang geng baik tu gunakan selama seratus tahun dulu," terang Spencer.
Kekawannya yang lain juga Tok Jenang dan Nek Doyah termangu dek teori tersebut.
"Hmm, masuk akal gak ape yang kau cakapkan tu, Spence. Sure kau banyak layan filem hantu dan fantasi.. he he," balas Palis.
"Tak boleh nak kita sangkal pendapat cu Spencer. Mungkin itu ape yang terjadi kat cucu semua selama ini. Sejak dia dan cu Edan berpindah ke sini, kejadian pelik tu pun kembali berlaku.
"Seingat tok le, dah berberapa tahun tak ade cerita aneh dan ganjil yang berlaku kat bebudak di daerah ini. Kalau tak silap tok, kali terakhir kejadian pelik berlaku, kira-kira dua belas tahun lepas.
"Ade sorang budak disunat makhluk halus. Tapi cerita tu tak le dihebohkan. Tok tau pun sebab Bomoh Jiman yang dok kat kampung cucu tu bagitau kat tok."
Penjelasan Tok Jenang membuatkan mereka tersentak.
"Tok pun kenal gak ke Bomoh Jiman tu?" celah Sumi.
Tok Jenang mengangguk.
"Ni hah, kalau tok nak tau, Daus ni arr budak yang tok maksudkan tu. Kami pun baru je dapat tau dari Bomoh Jiman gak," sampuk Ehsan sambil memegang bahu Daus.
Remaja sasa itu tersengih kemalu-maluan.
"Pergh.. betul ke ni, Daus? Hebat arr kau, kan? Satu kejadian pelik dan penuh misteri terjadi kat kawan baik aku tapi aku haram tak tau pun," ujar Rusty hampir terjerit.
Bukan dia saja, malahan Fikri, Spencer, Lokman Harith dan adiknya pun terkejut dengan penjelasan Ehsan.
Masing-masing merenung Daus dengan pandangan hairan bercampur kagum.
"Sanggup korang rahsiakan tentang tu dari pengetahuan kami, ekk?" kata Fikri, mungkin sedikit terkilan.
"Bukannya kami tak nak bagitau korang, cuma tak teringat je sebab kita kan dok sibuk ngan perkara lain yang lebih penting," jawab Aidan.
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...