Chapter 109 - Mawas Berduri

1.4K 76 86
                                    

ACHTUNG!

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap ia tak mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••

"Jangan takut, cu. Tok bukan orang jahat. Tok nak tolong cu," kata orang tua yang memegang bahunya.

"Sedari tadi tok perhatikan cu yang berani meredah rimba ni sampai ke gua di kaki bukit sana. Calang-calang budak, tak akan mampu buat macam ape yang dah cu lakukan."

Orang tua itu tersenyum mesra tatkala melihat Aiman Harith yang seakan terperanjat.

Wajahnya bersih dengan ketayap putih di atas kepala.

Aiman Harith perasan ada satu kutil sebesar biji saga di dagu kirinya. Janggutnya pula putih hampir sama paras dengan dada.

Umurnya mungkin sekitar lapan puluhan namun nampak tegap dan gagah.

Dia berbaju Melayu warna kebiruan dengan seluar hitam serta kain pelikat lusuh yang dibuat samping.

Terlintas dalam fikiran Aiman Harith untuk bertanya siapa orang tua yang mesra ini. Adakah dia jelmaan Pak Su Juhar yang pernah Aidan jumpa di ladang getah tempoh hari?

Namun dia tak berani nak meluahkannya. Risau juga kalau-kalau orang tua ini akan naik angin dek tak suka diasak dengan sebarang pertanyaan.

"Siapa nama cu?"

Aiman Harith tergamam. Kelu untuk dia menjawab.

Pergh.. nape dia tanya soalan yang aku rasa dia dah tau? Ape plak muslihat orang tua ni?

Mungkin dia hanya jelmaan yang cuba menggoda dan menyesatkan aku cam yang sering mengganggu kami.. kata hatinya.

"Saya rasa, tok pun dah tau nama saya."

Akhirnya dia memberanikan diri bersuara menjawab.

Orang tua itu tersengih lebar seraya mengurut janggut putihnya.

Dengan wajah seakan pelakon Latiff Borgiba seperti yang Aidan ceritakan itu membuatkan Aiman Harith benar-benar yakin orang tua ini adalah Pak Su Juhar.

"Cu ni memang berani dan cerdas otaknya ye? Tok kagum dan bangga sangat, tak gitu cu Aiman?" orang tua itu menduga.

"Jadi memang sah arr yang tok ni bapak saudara Tok Jenang, Pak Su Juhar yang penuh misteri tu?" balas Aiman Harith.

"Hmm.. betul ape yang cu katakan tu. Nama tok, Juhar. Cu panggil je Tok Juhar. Pak Su Juhar tu rasanya tak sesuai sebab beza usia kita hampir seratus tahun."

Mendengar itu, Aiman Harith mula rasa selesa dan selamat di samping orang tua tersebut. Namun dia masih tetap berwaspada.

"Tok nampak ke ape yang saya harungi tadi? Masa beruk hitam tu serang dan cakar saya?" tanya Aiman Harith.

"Hmm.. tapi tok tau yang cu Aiman akan dapat lepaskan diri, sebab tu le tok tak membantu cu tadi," jawab Tok Juhar lembut.

"Ini dunia ape tok? Kat mana saya berada sekarang ni?" tanya Aiman Harith.

Sebenarnya dia cuma nak menduga Tok Juhar.

Orang tua itu mendesah dan menarik nafas dalam-dalam.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now