ACHTUNG!
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "
•••♦◄♥►♦•••
Mereka masih lagi melepak di dalam pondok.
Di luar, kedengaran suara Fikri, Wirman dan Ikhwan riuh-rendah berenang di kolam.
Tetiba keasyikan mereka berborak, bergurau senda dikejutkan oleh reaksi pelik dari Spencer.
Budak mat salih itu meluru turun tangga pondok tanpa sebarang amaran.
Aidan hanya tersenyum tatkala kekawannya yang lain hairan serta panik dek kelakuan Spencer yang serba spontan tersebut.
Di bawah, kedengaran seakan bunyi orang sedang muntah.
Wajah bebudak lain kembali menggambarkan kelegaan mendengar Spencer sedang memuntahkan apa yang dah dimakannya sejak dua bulan lalu.
"Pergh.. mujarab betul ubat serbuk Tok Jenang tu, ekk? Lepas ni sure Spence tak rasa letih dan kurang sihat dah. Kesian, kalau dia tak datang jumpak kita kat sini, tak tau arr ape akan jadi kat dia," gumam Sumi.
"Mujur baik dia tak muntah kat dalam pondok ni. Kalau tidak, teruk arr Aiman kena cuci nanti," sampuk Palis, berseloroh.
"Nape aku plak kena cuci?" soal Aiman Harith sambil memandang budak jambu itu.
"Ye arr, kau kan dok bodek dia sekarang ni nak ajak pusing-pusing ngan kereta dia tu? Sebab tu kau kena ambik berat pasal dia dan buat jasa.
"Lebih baik kau tolong urut-urutkan belakang Spence. Orang muntah ni, kita kena buat cam tu untuk legakan dia," arah Palis.
Pantas Aiman Harith meluru turun untuk berbakti pada budak mat salih tersebut. Namun ini dilakukan bukan untuk mengambil hati atau membodek.
Dah menjadi kebiasaan bagi Aiman Harith, suka mengambil berat akan orang yang ditimpa musibah. Dia amat bertanggungjawab dalam membela nasib sesiapa saja kekawannya.
Mereka berlapan turut turun ke tanah mendapatkan Spencer yang kini sedang diusap belakangnya oleh Aiman Harith.
Seperti biasa, segala sisa muntah mengandungi benda-benda pelik lagi menjijikkan. Pucat-pasi wajah budak mat salih itu tatkala melihat apa yang dah dimuntahkannya.
Kulit-kulit rambutan juga manggis yang kering, daun-daun reput membusuk serta lendir hijau kehitaman terhambur atas tanah di bawah pokok.
Tubuh Spencer goyah dan terhuyung-hayang. Mujur Aiman Harith sempat memapahnya lalu dibantu oleh Daus dan Ehsan.
"Spence, sorry arr sebab lupa nak bagi amaran pasal muntah tu. Memang lepas minum serbuk kuning Tok Jenang, awak akan keluarkan semua benda pelik yang dah awak makan selama ni.
"Then, awak akan jadi lemah dan letih. Kuih siput awak plak, akan kembali jadi saiz normal dalam dua tiga jam lagi. So, saya cadangkan awak naik kat pondok dan berehat je.
"Saya tak akan benarkan awak balik drive dalam keadaan cam orang mabuk ni. Tunggu sampai awak sihat sikit, baru balik.
"Nanti tak pasal-pasal kereta cantik awak tu terbabas masuk parit atau langgar pokok kelapa sawit. Kalau ade ape-ape problem, just panggil kami je, okey?
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...