Chapter 97 - Ditombak Kawanan Belangkas

1.4K 70 11
                                    

ACHTUNG!

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••

Sesampai saja Aidan dan enam kekawannya di bawah, mereka menyepak dan memukul belangkas yang mengerumuni Spencer, Palis, Aiman Harith juga Ilham.

Dengan bersenjatakan batang kayu bakau lebih sedepa, Aidan, Ehsan, Daus dan Brice menghentam belangkas-belangkas yang agresif menyerang.

Pecah berderai dan melayang belangkas yang dipukul, namun jumlahnya tak nampak berkurangan, malahan makin bertambah. Merayap bak semut datang mengerumuni gula. 

Bagi yang tiada senjata kayu, mereka memijak, menendang dan menguis dengan kaki sebagai cara melawan makhluk laut tersebut.

Kedengaran riuh-rendah bunyi pukulan dan pijakan. Seakannya bunyi sesuatu yang rapuh yang sedang pecah berderai.

Jeritan dan tangisan Ilham nyaring mengiringi bunyi-bunyi tersebut. Spencer mendakap erat budak kecil itu sambil kedua kakinya sesekali menendang beberapa ekor belangkas yang menghampiri.

Dia tak mempedulikan keselamatan sendiri. Yang diutamakannya, hanya menjaga dan melindungi Ilham daripada sebarang kecederaan dek libasan ekor tajam bergerigi itu.

Aiman Harith pun turut sama membantu budak mat salih itu. Dia menendang dan menepis beberapa ekor belangkas yang ada di sekitar mereka berempat.

"Spence, Aiman, Palis. Korang cepat bawak Ilham ke kereta dan pegi dari sini. Tunggu kami kat jalan tar sana," Aidan mengarahkan.

Dia, Ehsan dan Daus membuka jalan untuk budak mat salih itu mendukung Ilham melepaskan diri dari bahaya.

Mereka bertiga memukul belangkas-belangkas yang makin banyak mengerumuni, bak pemain hoki sedang beraksi tengah padang.

Bila nampak yang ada laluan selamat, Spencer menarik tangan Aiman Harith agar mengikutnya ke kereta yang diparking  kira-kira seratus meter dari pantai. Palis pun turut sama beredar dari kawasan bahaya. 

Mereka berempat meredah beberapa ekor belangkas yang masih agresif cuba menghalang laluan.

Palis sempat mencapai batu-batu sebesar penumbuk dan merejam ke arah belangkas yang agresif menerpa ke arah mereka.

Walau takut, namun di saat genting seperti ini, dia perlu bertindak di luar kemampuan demi nyawa sendiri juga kekawannya.

"Adoi la, sakit bontot aku. Dah dua kali aku kena cucuk kat area  sensitif ni," jerit Daus tatkala satu tusukan ekor belangkas mengenai punggung pejalnya.

Mujur dia memakai jeans  tebal yang bertindak sebagai pelindung daripada mendapat cedera yang lebih teruk lagi.

Dia lalu menghentam belangkas yang menikamnya dengan hujung kayu bakau. Tak cukup dengan itu, dipijak-pijaknya hingga hancur berkecai makhluk laut itu.

"Puas hati aku.. he he he." 

Dia menghamburkan ketawa biarpun menyedari yang diri masih di dalam bahaya.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now