Chapter 107 - Asap Misteri Di Tengah Rumah

1.4K 68 66
                                    

ACHTUNG!

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap ia tak mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••

• • Pergh.. tajuk chapter  kali ni nampak cam ade unsur mistik & ilmu kebatinan yang tebal je, kan? Tapi jangan tertipu ye?

• • Sebenarnya, citer BB ni hasil gabungan semua genre kat Wattpad. Tak caya? Hmm.. cer korang check  kat bawah ni. 

• • Ade humor, misteri, thriller, historical fiction, drama, fantasi, paranormal, horror, science fiction, teen fiction, romance, short story, spiritual, non-fiction, general fictionclassic, 18SX, bxbaction, adventure  & bla bla bla.

•••♦◄♥►♦•••

"Pergh.. tok makin buat kami saspens je ni. Mula-mula mintak kami pegi ke gua tu. Then, cakap kat situ tempat keras dan ade penunggu, rimau dan rimba tebal segala.

"Alih-alih tok cadang satu cara lain plak tapi tak kurang bahayanya. Kalau dua-dua bahaya, nape tok nak kami pegi gak?" Lokman Harith melontarkan kemusykilan.

"Sebab tok dah tua dan tak larat lagi nak buat semua kerja lasak macam tu. Kalau waktu muda dulu, mungkin tok akan pergi ke gua tu dan selidik misteri ni sampai terungkai.

"Kalau le jelmaan Leon atau Dawam muncul dan mintak pertolongan masa tok muda dulu, tentu tok tak teragak-agak pegi ke mana je yang diarahkan.

"Tapi apakan daya, masa tu tak ade sebarang petunjuk pun tentang kehilangan kembar Howells, Dawam dan Uda. Pak Su Juhar pun tak dapat ingat banyak perkara.

"Sebab tu le tok nak cucu semua tolong tok untuk selesaikan misteri kejadian sembilan puluh tahun lalu. Tok yakin yang cucu mampu penuhi hasrat Pak Su Juhar yang tak kesampaian tu.

"Moga harapan Pak Su Juhar akan terlaksana juga walaupun dia dah tak ade di dunia ni. Hanya pada cucu semua je yang tok harap-harapkan," jawab Tok Jenang panjang lebar.

Bebudak bersebelas itu terdiam, termangu.

"Terima kasih tok sebab percaya kat kami yang mentah ni. Cam yang saya bagitau tadi, saya rela pegi ke gua tu.

"Bukan je disebabkan nak leraikan segala misteri yang tak dapat tok selesaikan. Tapi saya nak tamatkan gangguan yang makin menjadi-jadi pada kami selama ni.

"Saya sanggup tawarkan diri untuk bantu tok bila tok cakap ade cara lain yang tak memerlukan kita pegi ke gua di rimba tu," Aidan akhirnya bersuara.

"Bagus cu Edan. Nampaknya cu memang macam yang tok fikirkan. Berani, yakin dan tak mudah putus asa. Tapi cadangan tok ni mungkin kena diperbincangkan dulu sebab ade beberapa syarat yang agak berat."

Kata-kata orang tua itu semakin membuatkan para remaja tersebut terkesima. Masing-masing menahan nafas sambil menanti penjelasan lanjut.

"Ape syarat tu, tok? Dan yang pentingnya, ape cadangan atau alternatif lain cam yang tok cakapkan tadi?" Spencer membuka mulut menyoal.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now