• TEASER LAGI •

1.3K 57 13
                                    


Sementara menunggu BB 69 yang masih dalam proses mengarang, layan dulu teaser  ni. Chapter  tu mungkin sedikit terlewat disebabkan mood  di bulan puasa yang tak menentu tapi tetap akan menemui korang nanti.. thanks, ye?

•••♦◄♥►♦•••

"Hai nek, buat ape tu? Takkan pulak nek duduk depan tingkap ni sampai tertidur?" 

Tetiba Nek Yam terkejut dek sapaan satu suara yang halus desibelnya.    

Wanita lanjut usia itu baru sedar yang dia tertidur atas bangku rotan dengan rokoknya hanya tinggal puntung* di jari tuanya. Mujur tak terbakar tangan dek lalainya dia.

Nek Yam terpinga-pinga mencari gerangan budak mana yang menegurnya di tengah malam buta ini. Mata rabunnya dibuka luas-luas tatkala melihat satu susuk tubuh bersaiz budak tiga tahun di halaman.

Dalam kelam cahaya lampu dari biliknya, dia nampak seorang budak lelaki botak tak berpakaian, hanya berseluar dalam aneh warna jingga berbunga putih.

"Kau ni siapa? Nape tengah-tengah malam masih tak tidur, merayau ke sana sini? Dicekup dek toyol ke atau hantu kopek* ke, kan naya?" soal Nek Yam kepada budak kecil itu.

"Nama saya Habibul, saya dok Taiping. Datang ke sini ziarah pakcik saya yang dok rumah sebelah tu. Saya tak boleh tidur sebab panas sangat malam ni so  sesaja melilau ambik udara segar," jawab budak itu penuh tertib.

"Nek pulak buat ape? Dok tengah gersang mengelamunkan jantan ke?" tanya Habibul sinis. 

Dia tertawa mengekek dengan bunyi yang menyeramkan pada pendengaran telinga tua Nek Yam.

"Amboi, sungguh kurang ajar dan tak sopan pertanyaan kau tu. Aku bukannya mengelamunkan jantan. Macam aku ni siapa le yang kebulur? Dah ganyut pun dan menggeleber* sana sini. 

"Aku tengah dok tunggu toyol yang orang kampung hebohkan tu. Mana tau, kot malam ni dia teringin nak try  aku, dapat le aku belasah dengan batang mop ni sampai berbirat belakang. 

"Tapi mungkin dia takut nak datang sergah aku sebab dah dua malam aku tunggu, tak muncul-muncul pun," jelas Nek Yam tersengih.

"Toyol? Biar betul nek? Takkan pulak ade toyol kat kampung ni?" tanya Habibul seraya tertawa kecil. 

"Ade, tiga malam lepas dia sakat empat budak kampung sana tu. Dengar kata, dia cabul bebudak tu. Memang kurang ajar betul dia," jawab Nek Yam, marah.

"Kalau betul toyol tu ade, nek tak takut ke? Berani ke nek nak belasah dia? Kot nanti nek yang kena sakat pulak.. he he," tanya Habibul bernada menyindir serta berbaur gertakan.

"Pergh.. kau jangan cakap sembarangan. Aku dulu masa muda, time  darurat pernah sekeh kepala komrad* komunis di Pekan Beruas.

"Dia terus lari masuk hutan lepas aku dan kawan aku bukak langkah silat," dengan bangga Nek Yam menyanggah sindiran Habibul.

"Nek ni nampaknya cakap besar dan penuh ego. Tak padan dengan lutut lemah dan mata rabun tapi semangat macam pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. 

"Tunggu je kalau nanti toyol tu datang sakat dan hisap darah nenek.. he he," balas Habibul seraya menyeringai menampakkan barisan gigi tajam, juga empat taring kecilnya. 


Untuk mengetahui apa selanjutnya yang akan berlaku kepada Nek Yam, jangan lupa ikuti Chapter  69 nanti.. k bye!



PANDUAN / GLOSARI

*puntung - bahagian yang berlebih daripada sesuatu yang terbakar, contohnya rokok, lilin, mancis & lain-lain

*hantu kopek - sejenis hantu kepercayaan orang Melayu, hantu ni berupa perempuan tua yang panjang & lanjut payudaranya (kopek)

*menggeleber - terlipat atau terkulai berkenaan baju atau kainyang longgar.. menggelepai seperti gelambir pada kulit & lain-lain 

*komrad - orang (rakan) yang sama-sama menjadi anggota sesebuah pertubuhan atau parti politik (komunis & lain-lain)

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now