Chapter 115 - Mengatur Misi, Antara Hidup & Mati

1.4K 63 47
                                    

ACHTUNG!

" Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

Lima jam sebelumnya.

"Aku still  tak faham arr. Sebab ape kau ajak kami main bola di petang Rabu yang permai ni?" tanya Sumi.

Mereka berenam terduduk kepenatan di bawah pokok, di pinggir padang rumput berhampiran banglo Aidan.

"Ye arr, nape kita tak main kat padang sekolah je, cam biasa tu?" sampuk pula Daus.

Dia baru saja pulang dari rumah sewa Kak Linda Kainparcha menyerahkan seratus ringgit, duit dia dan Fikri yang diperas oleh pasangan kekasih durjana itu.

Aidan tersenyum ke arah Spencer dan Aiman Harith, teman sepengembaraannya ke alam elf  beberapa hari lepas.

Ehsan, Daus dan Sumi merenung budak bandar itu menanti jawapan.

Fikri tak dapat menyertai mereka beriadah sebab masih lagi bekerja di gerai Pak Lamin. Jam lapan nanti, dia akan sampai ke banglo untuk bermalam seperti yang dipersetujui mereka awal tadi.     

"Kalau main kat padang sana, sure  kekawan kita dan bebudak lain pun nak ikut sama. Kita tak akan dapat berbincang pasal plan  malam nanti.

"Bukan aku nak pinggirkan Brice, Palis, Lokman Harith, Rusty, Wirman dan Ikhwan. Aku cuma tak nak ramai sangat terlibat dalam misi kita.

"Kalau boleh, lagi kurang geng kita yang join, makin mudahkan keje kita. Harap korang faham dan jangan plak bagitau kat yang lain-lain, ye?

"Terutama sekali kau, Aiman. Jangan citerkan pasal ni kat abang kau tu, okey?" jelas Aidan panjang lebar seraya mengusap rambut berpeluh budak naif itu.

"Okey, ape je yang kau arahkan akan dijunjung atas batu jemala patik*.. he he," jawab Aiman Harith berseloroh.     

"Ape plan  Edan ni? Cer citer sekarang kat kami yang tengah desperate  sesangat. Jangan arr buat kami saspens, dah banyak benda yang kita kena hadapi sampaikan rasa fobia plak," pinta Ehsan.

"Edan tak boleh bagitau sekarang ni. Tunggu malam nanti bila Fikri pun ade sama," jawab Aidan.

"Aku dapat rasakan yang Spence dan Aiman dah tau pasal plan  kau ni, kan? Mungkin ini yang korang buat malam tu bila aku tanya. Kau cakap ade projek ngan budak sekolah rendah ni, betul tak?" Sumi pula mencelah.

Aidan tak menjawab. 

Dia, Spencer dan Aiman Harith tertawa kecil membuatkan Sumi penuh yakin akan kenyataannya tadi.

"Yea arr. Aku baru teringat. Hari tu, Edan ade ajak kita main bola gak sampai kita kepenatan. Tapi dia tak cakap plak pasal plan  dia time  tu," balas Daus.

"Ape pun, kita tunggu malam nanti. Edan memang pandai nak buat kejutan kat kita," tambah Ehsan.

"Tapi, aku risau sebab ade antara korang yang mungkin tak dapat join  malam nanti sebab esok kan kita bersekolah? Sure parents  korang tak nak bagi kebenaran datang tido kat banglo aku," Aidan menyuarakan kerisauan.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now