Chapter 117 - Misi Mencari Budak Pucat Yang Penuh Misteri

1.5K 63 36
                                    

ACHTUNG!

" Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

Aidan terdorong ke belakang.

Cepat-cepat dia memegang tangan Faiz dan bersedia untuk mengajak budak pucat itu lari.

Sejuk bak ais tangan Faiz membuatkan Aidan terkejut terkesima. Seolahnya budak ini baru saja keluar dari peti sejuk.

Tak hairan arr muka dan tubuh dia pucat cam mayat je. Mungkin budak ni pun hantu dan aku sekarang ni disakat lagi cam kebiasaannya? Aidan bergumam dalam hati.

Bunyi deraman makhluk menakutkan itu kedengaran seakan bunyi kerbau jantan naik minyak*. Ia menyedarkan Aidan dari lamunan.

"Cepat Faiz, jom kita lari dari sini. Kalau kita ikut padang sana tu, kita akan sampai kat gerai kawan abang. Mungkin kita boleh mintak tolong kat orang kampung," ajak Aidan.

Namun walau sekuat mana pun dia cuba menarik tangan Faiz untuk lari meninggalkan makhluk tersebut, dia gagal.

Faiz berdiri membatu dan tak bergerak langsung. Sungguh kuat dia bertahan walau tubuhnya kecil saja dan nampak lemah tak bertenaga.

"Jom Faiz. Jangan berdiri membatu je. Nanti menatang tu cederakan kita ngan pisau tajam dia tu. Atau, kita akan mati dikerat-kerat," pujuk dan rayu Aidan.

Matanya sempat menjeling akan makhluk gagah di belakang mereka. Dari ekor mata, dia nampak sabit berhulu sepanjang tiga kaki itu diangkat tinggi bersedia untuk dilibas.

"Saya dah penat berlari dan sembunyi dari binatang ni tapi dia akan muncul tiap hari sampaikan saya tak larat dah nak ke mana-mana pun.

"Kali ni saya nak biar dan berserah je. Kalau dia nak bunuh sekalipun, saya rela dan tak akan takut lagi. Abang Edan pun kalau selalu kena ganggu dan kena kejar ngan binatang ni tentu sependapat cam saya, kan?

"Biar saya mati kat sini. Saya dah tak sanggup nak hidup. Mungkin lepas ni dia akan kejar dan ganggu abang plak. Maafkan saya sebab libatkan abang dalam perkara ni," tutur Faiz lambat-lambat penuh kepayahan.

 Maafkan saya sebab libatkan abang dalam perkara ni," tutur Faiz lambat-lambat penuh kepayahan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bunyi deraman dan hayunan sabit berdesing* di telinga Aidan. Dengan satu tindakan spontan dan pantas, dia menolak tubuh Faiz ke arah belukar.

Mata sabit hampir memakan leher Aidan. Mujur dia sempat mengelak dan sama-sama jatuh ke dalam semak di samping Faiz.

Makhluk tersebut tambah berang bila serangannya tak mengenai sasaran. Sekali lagi dia mengangkat sabit dan menghalakan ke arah dua manusia kerdil yang ketakutan di hadapannya.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now