Chapter 63 - Amukan Budak Botak Yang Menggugat Kelestarian Kampung

1.8K 83 16
                                    

ACHTUNG!

Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

Tetiba, keasyikan Syakirin bersenandung* riang dikejutkan dengan satu rasa pedih lagi panas pada lengannya. 

Dengan spontan dia memberhentikan motornya di bawah pokok tembusu tua di tepi jalan.

"Adoi la, ape ke halnya ni? Air ape yang hangat membakar ni? Rasa cam asid hidroklorik cair yang bertindak balas ngan klorin tersejat je," getus remaja itu bak seorang guru sains kimia.

Dia mencapai lampu picit sebesar ibu jari di bawah seat  motor. Dengan berpandukan cahaya daripada lampu motornya juga lampu picit itu, dia melihat sekeliling.

Namun tiada apa yang kelihatan. Suasana sunyi dan hening, tambahan pula di kiri kanan jalan sempit ini diselimuti semak belukar yang merimbun.

"Ade bau cam air kencing je ni. Gabungan amonia dan asid akan menyebabkan racun berbahaya," gumamnya lagi.

Cepat-cepat remaja kahar itu mengeluarkan botol air mineral dari beg galasnya dan membasuh lengan yang terkena air ganjil tersebut.

"He he he.. hi hi hi.. wheettt."

Tetiba dia dikejutkan bunyi ketawa mengilai yang halus desibelnya bak anak kecil keriangan.

Timbul rasa cuak dan seriau, apatah lagi, dia kini di tengah kegelapan malam. Rumahnya masih kira-kira empat ratus meter di hadapan.

Pantas dia celapak naik ke motor dengan hasrat nak memecut pergi. Namun roda motornya seolah dikunci dan dirantai, tak mampu berputar. 

Makin tambah takutlah remaja liar itu dek situasi ganjil saat ini.

Dahan dan dedaun pokok bergoyang seolah digayuti sekawan beruk atau kera. Ketawa halus itu makin giat kedengaran apatah lagi di malam yang sunyi seperti ini.

"Wahai budak. Kau ni anak Mahat, kan? So  bersedialah untuk ikut jejak bapak kau yang tamak dan celaka tu," kata satu suara gemersik dari atas pokok. 

Seram sungguh pada pendengaran remaja itu akan suara aneh tersebut.

Syakirin mendongak menyuluh untuk melihat siapa gerangan yang sedang berbicara. Tiada apa yang dapat dilihat, sementelah, cahaya lampu suluhnya agak malap pancarannya.

Dek ketakutan yang teramat sangat, dia tak sedar dah terkencing dalam jeans nya. Tubuhnya menggigil, dia ingin menjerit, namun anehnya, tiada suara yang keluar.

Tetiba dia tersuluh satu susuk tubuh kecil bak budak dua tahun, duduk bertenggek di dahan kayu.

Budak berkepala botak tak berpakaian itu, tak semena-mena melompat ke arahnya dengan penuh bergaya, bak ahli trapeze * dari sarkas.

Dia rasa tubuh budak itu jatuh atas bahunya. Dua tangan dengan jari-jemari kecil mencekik lehernya.

Syakirin teriak melolong dek ketakutan dan kesakitan. Aneh, suaranya boleh pula keluar di saat genting ini. 

Dia melompat-lompat untuk membebaskan diri daripada cengkaman budak menakutkan itu.

Tangannya digawang-gawang cuba menepis dan memukul makhluk itu namun gagal. Terasa lehernya amat pedih dan basah serta hangat.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now