Chapter 119 - Wira Mula Disapa Kerisauan

1.5K 70 21
                                    

ACHTUNG!

" Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

• • Pergh.. dek asyik mengarang sampai tak sedar dah hampir 5,000 words. So  cam biasa, terpaksa arr aku jadikan dua chapter  untuk mudahkan korang bace. BB 120 mungkin akan aku pulbish  malam esok. Itupun kalau Wattpad tak buat hal. Ape pun layan dulu chapter  ni, kay?

•••♦◄♥►♦•••

"Faiz tak ade kat rumah sekarang ni. Dia dah keluar lepas makan tadi."

Akhirnya Makcik Nuriah dapat juga menjawab membuatkan remaja berempat itu melepaskan keluhan lega.

"Pergh.. makcik buat kami seriau je. Ingatkan ade ape-ape yang jadi kat Faiz tu. Tapi dia keluar ke mana? Cam mana kami nak jumpak dia?" tanya Aidan dengan tak sabarnya.

"Kalau lepas balik sekolah macam ni, dia selalu je dok kat pangkin tepi kolam sana. Kadang-kadang, dia bace buku atau buat kerja sekolah. Dia suka bersendirian dan tak nak ditemani sesiapa," jawab perempuan tersebut.

"Ape sebenarnya sakit Faiz tu, makcik? Nape lama dia tak ke sekolah? Maaf arr sebab banyak sangat kami bertanya," sampuk Aiman Harith.

"Hmm.. susah jugak makcik nak terangkan kat korang. Kalau ikut perubatan moden ni, dia tak ade ape-ape sakit pun. Dah banyak doktor yang check  tapi tak jumpa pun sebarang tanda penyakit.

"Setiap kali, doktor akan cakap dia stress  dan kena banyak berehat. Minda dia lemah sebab asyik dok berkhayal benda-benda yang tak masuk akal.

"Doktor nasihat kat makcik, jangan biar dia dok berkhayal dan layan benda-benda merapu, macam tengok TV filem hantu ke atau bace buku cerita seram. Itu semua boleh pengaruhi jiwa dia.

"Tapi si Faiz ni dia suka sangat layan semua benda tu. Mungkin sebab dia rasa boring  tak ade kawan. Makcik pun tak sanggup pulak nak halang. Takut nanti dia akan jadi makin sunyi dan tambah tension.

"Dia kerap mimpi dan meracau cakap macam-macam benda pelik. Dia kata ade hantu bertanduk, muka macam tengkorak dok kejar nak bunuh dia. Bila terjaga je, dia jadi pucat dan badan berpeluh sakan.

"Malam tadi contohnya. Dia mimpi lagi, kena kejar dengan hantu yang sama. Kali ni dia cakap ade sorang budak muncul dan cuba nak tolong dia.

"Makcik tak tau nak percaya ke atau tak. Tapi dia bersungguh-sungguh cakap yang budak lelaki tu cuba nak bantu dia lawan hantu tengkorak yang kejar dia. Hari tu pun dia ade jugak bagitau perkara yang sama.

"Kami pun terpaksa le percaya sebab tak nak buat dia susah hati sangat. Dia dah banyak tanggung masalah, kat sekolah dan bila tidur malam. Kesian makcik tengok dia, sampaikan jadi kurus lemah."

Panjang-lebar Makcik Nuriah bercerita dengan sebak di dada. Bebudak berempat itu terlopong mendengarnya.

Bila tiba pada cerita tentang budak yang muncul dalam mimpi Faiz untuk menolongnya, Aidan memandang kekawannya seolah cuba mengingatkan mereka tentang mimpinya malam tadi.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now