Chapter 96 - Mujur Fikri Sedar Diri

1.6K 69 9
                                    

ACHTUNG!

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "

•••♦◄♥►♦•••

• • Lagu Bahasa Slovak nyanyian Braňo Holiček kat atas tu tak ade kena mengena langsung ngan chapter  kali ni. Cuma aku suka kalau sesambil bace, layan lagu unik tu. Ade unsur ceria & mungkin kalau Ilham dengar sure  dia pun nak ikut sama berjoget.. he he

•••♦◄♥►♦•••

"Pergh.. korang tengok arr Ilham tu. Sukanya dia dapat main kat pantai ni," jerit Aiman Harith.

Ilham terlompat-lompat keriangan sambil mengejar ombak di pantai berselut. Keletahnya itu mendamaikan hati Aidan dan kekawannya.

Mereka dah hampir sepuluh minit sampai di pantai ini. Mencari kulit-kulit siput yang cantik untuk dibuat hiasan dalam akuarium di rumah Spencer.

"Banyak gak remis* dan anak-anak ketam kat sini, ekk? Tengok Ilham tu, sibuk je dia dok kejar anak ketam. Sure  dia tak akan dapat tangkap seekor pun," ujar Palis.

"Adik nak andi, adik nak andi," kata Ilham sambil menanggalkan baju juga seluarnya. 

Terkonteng-konteng* dia bertelanjang dan berlari ke gigi air, namun segera dipegang oleh Daus.

"Hish.. pantai ni berselut je, mana Ilham boleh mandi? Nanti kotor habis badan Ilham," pujuk remaja gagah itu.

"Yea arr Ilham, nanti kita mandi kat sungai rumah abang. Kat sini kita tangkap ketam dan cari kulit siput je, okey?" 

Ehsan pula memujuk sambil memakaikan semula pakaian budak lincah itu.

"Otey, anti ita andi cungai, tau?"* 

Akhirnya Ilham mengalah dan menyertai abang-abangnya mencari kulit siput juga remis di dalam pasiran pantai.

"Hmm.. aku bet, kalau pantai ni cantik dan bersih airnya, sure  korang pun tak malu-malu akan bertelanjang berenang, kan? Memang itu tebiat lucah korang," sindir Sumi sambil tangannya sibuk mengorek pasir.

"Kalau pantai ni cantik, ramai arr orang yang dok berkelah. Takkan plak kami berani nak expose  diri kami kat sini," pantas Brice menyangkal.

"Wey.. tengok ape yang kami dapat ni," jerit Lokman Harith. 

Dia dan adiknya menjinjing lima ekor belangkas bersaiz agak besar sambil berjalan ke arah kekawan yang lain.

"Pergh.. banyaknya korang dapat. Masih dok hidup menguit-nguit* lagi ni. Jom kita bakar dan makan kat sini, nak tak?" cadang Sumi teruja.

"Sedap ke horseshoe crab  ni? Aku tak pernah makan arr," tanya Spencer sambil dia membelek-belek haiwan aneh tersebut.

"Lepas kami bakar nanti, kau akan tau rasanya.. he he," sampuk Daus.

"Aku pun tak pernah makan benda alah ni. Nampak cam alien  je, kan? Kalau menatang ni tak ade dalam list  haiwan hampir pupus, aku pun nak gak rasa.

"Tapi kalau belangkas ni endangered species, elok korang lepaskan je. Kesian, dia pun nak hidup dan beranak-pinak gak," balas Aidan bak pejuang alam sekitar lagaknya.

• bu𝓭ak bukit •Where stories live. Discover now