"Abang, ape kata kalau kita pegi lawat Juzi, Fikri dan Wirman kat rumah dia orang?" cadang Aidan tatkala mereka berbaring di pondok atas pokok.
Dah hampir dua jam Aidan menghabiskan masa bersama Ehsan. Sementelah, kedua ibu bapanya masih belum pulang. Jadi tiada masalah kalau dia balik lambat sedikit.
"Pergh.. merepek je Edan ni. Takkan lak nak melawat orang yang dah buat naya kat Edan? Abang tak setuju arr.
"Buat ape bersusah payah nak tolong dia orang bertiga tu? Disebabkan dia orang, Edan teruk kena dera hari tu.
"Lantak arr kalau dia orang nak meracau ke sakit ke. Lagi best ape sebab lepas ni dia orang tak akan buat dah benda-benda tu kat bebudak lain, biar insaf sikit," bantah Ehsan.
"Tok Jenang ade berpesan, jangan berdendam dan buat arr baik kat musuh kita. Walaupun Edan teruk dibuli, tapi Edan tak sampai hati plak tengok dia orang tu menderita sakit.
"Kesian mak bapak dia orang. Kalau berterusan cam tu, sure semua orang akan susah," terang Aidan membuatkan Ehsan termangu.
Hmm.. betapa baiknya adik aku ni. Susah nak jumpa budak macam ni.. getus hati Ehsan.
"Kalau nanti Edan pegi rumah dia orang, abang tolong temankan Edan, ekk?" pinta Aidan lagi.
"Bila Edan nak pegi rumah dia orang tu?" tanya Ehsan etelah agak lama mendiamkan diri.
"Ape kata kita pegi lepas sekolah petang Selasa nanti? Kita ajak sama Daus, Sumi, Palis dan Brice."
Ehsan tersenyum pahit akan Aidan cadangan.
"Kekadang, abang tak faham arr ngan Edan ni. Sorang yang pemaaf dan tak berdendam walaupun diri sendiri teruk kena buli dan kena cabul ngan bebudak mafia tu.
"Memang Edan ni satu dalam sejuta, bertuah abang kenal ngan Edan," ujar Ehsan memuji sambil mengusap rambut serabai Aidan.
•••♦◄♥►♦•••
"Mana kau menghilang pagi tadi? Puas aku cari seluruh banglo dan masuk kampung tanya kawan-kawan kita. Tapi dia orang tak nampak kau pun, kau larikan diri dari aku, ekk?" tanya Maswira.
"Aku tak ke mana arr, dok kat dalam bilik je relaks sebab tak larat sesangat. Aku dengar kau ketuk bilik aku tapi aku sesaja tak nak bukak, sorry, " jawab Aidan menipu.
"Pergh.. kau jangan nak kelentong aku. Fixie kau tak ade pun kat garaj tu."
"Ade, kau je yang tak nampak. Aku buat magic bagi fixie tu hilang pada pandangan mata kasar kau," Aidan berseloroh.
"Kau nak permainkan aku, ekk? Aku tau kau pegi jumpak budak bukit tu, kan?" tanya Maswira sedikit keras.
Matanya membeliak dan bibirnya digetap kejap.
"Ikut suka kau nak caya ke tak. Oh, ya. Nanti pukul empat, aku buat sikit makan-makan kat swimming pool tu. Aku ade ajak Esan, Daus dan Sumi, sesaja nak bersantai berpicnic.
"Kau pun dijemput join sama, kalau tak malu. Jangan plak kau buat hal nanti, ekk?" ajak Aidan diselitkan satu amaran.
Maswira tak menjawab. Masam saja raut wajahnya.
Aidan tersenyum sinis akan gelagat Maswira itu. Dia naik ke bilik meninggalkan Maswira berperang dengan perasaannya sendiri.
"Kalau dibiarkan makin menjadi-jadi perangai si Esan tu. Aku kena buat sesuatu untuk halang dia dari bertandang ke banglo ni.
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...