ACHTUNG!
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya "
•••♦◄♥►♦•••
"Ala, ma, boleh arr, please," rayu Aidan kepada Puan Neesa.
"Pa, boleh arr, please."
Kini Aidan berpaling pula kepada Encik Faizul.
"Papa no problem, tapi Edan kena dapat kebenaran dari mama dulu," jawab lelaki itu tatkala anak kesayangannya bertanya merayu.
Sejak petang, Aidan menunggu masa yang sesuai untuk bertanya dan meminta izin ibu bapanya bagi menyertai rondaan malam ini.
Pada waktu mereka menghadap hidangan makan malamlah saat yang dinanti-nantikannya.
"Mama bukan tak bagi Edan ikut rondaan tu tapi tak bahaya ke nanti? Mana tau, kot korang terserempak dengan orang jahat ke atau cedera jatuh dalam parit ke.
"Malam-malam ni keadaan gelap. Macam-macam benda boleh berlaku. Tambah pulak Edan tak berapa mahir lagi selok-belok kat sini," ujar Puan Neesa risau.
"Kami meronda ramai-ramai, dua belas orang satu group. Lagi pun, tok penghulu hanya suruh kami ronda kat dalam kampung yang ade lampu jalan.
"Bukannya kami masuk ke dalam hutan atau sampai ke pekan tu. Ma jangan risau arr, nanti sasau," balas Aidan cuba melegakan hati emaknya.
Akhirnya wanita itu akur akan kehendak dan keinginan anak tunggal kesayangannya.
"Baiklah, mama izinkan tapi Edan kena pastikan jangan terpisah jauh dengan Abang Esan. Ikut ape yang dia suruh, jangan nak berseronok sangat malam-malam macam ni," pesan Puan Neesa.
"Pergh.. best nya. Edan sayang sesangat kat mama dan papa, thanks, " ucap Aidan penuh ceria lantas mencium pipi kedua orang tuanya itu.
"Habis tak nak makan dengan kami ke?" tanya Encik Faizul.
"Tak, kat balai raya nanti ade dia orang sediakan nasik bungkus dan air," jawab Aidan teruja dan dah berkira untuk naik bersiap.
"Edan, tunggu dulu. Nah, ambik kerepek ubi kayu ni. Buat makan dengan kekawan time meronda tu."
Terdengar Makcik Hartinah bersuara dari dapur seraya menyuakan satu beg plastik besar.
"Orang cakap, kalau nak tangkap toyol, kena bagi dia ralit* dan asyik. Kerepek ni kalau Edan patah-patahkan kecil-kecil dan tabur, akan buat toyol tu kutip satu persatu.
"Time tu le baru korang cekup dia," bisik Makcik Hartinah perlahan, takut didengari oleh Puan Neesa dan Encik Faizul.
Sebenarnya, baik Puan Neesa, mahupun Encik Faizul, mereka tak percaya akan kes toyol yang kini sedang menjadi buah mulut di kampung.
Bagi mereka itu hanya khabar angin dan cerita-cerita nakal orang kampung. Mana mungkin di zaman internet ini ada makhluk sedemikian?
Sebab itulah Puan Neesa lebih risaukan orang jahat daripada toyol tersebut.
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
Paranormal• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...