ACHTUNG!
" Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
"Assalamualaikum, adik ni Faiz Razin ke?" Aidan memulakan salam perkenalan dengan perasaan berdebar-debar.
Perlahan saja mereka mendengar jawapan salam namun budak itu langsung tak berpaling. Buku masih di tangannya.
Aidan dan kekawannya saling berpandangan, tertanya-tanya juga cuak.
"Kami datang ni nak lawat Faiz sebab dah lama tak ke sekolah. Faiz sihat ke?" tanya Palis, cuba berbahasa.
Budak itu hanya mengangguk. Namun masih lagi tak berpaling memandang para tetamunya.
"Tadi kami dah jumpak mak Faiz kat rumah. Dia yang bagitau Faiz ade kat sini. Sebab tu kami dapat cari Faiz di tepi kolam ni," sampuk Brice pula.
Budak itu tetap tak berpaling. Dia leka membaca seraya mulutnya tak henti bernyanyi-nyanyi kecil. Empat ekor rama-rama oren terbang mengelilingi kepalanya.
"Faiz, abang datang cari Faiz cam yang abang janjikan hari tu. Abang nak tolong Faiz lari dari makhluk bertanduk bermuka tengkorak yang selalu ganggu Faiz dalam mimpi.
"Abang rasa Faiz pun tau ape yang abang maksudkan. Faiz dah tak keseorangan lagi untuk lawan makhluk jahat tu. Kami akan tolong dan jaga Faiz."
Kata-kata Aidan membuatkan budak tersebut terdiam. Tiada lagi suara humming yang mendayu. Buku yang dibacanya kini diletakkan atas pangkin.
Perlahan-lahan dia menoleh untuk memandang tuan empunya suara.
Remaja berempat itu terkedu dan menanti dengan tak sabar untuk menatap wajah Faiz Razin buat pertama kalinya secara nyata.
Mereka menapak menghampiri pangkin. Suasana terasa sunyi sepi. Sesekali terdengar bunyi kocakan air menandakan ada ikan naik ke permukaan guna menyedut oksigen demi kelangsungan hidup.
Terbeliak mata Aidan tatkala memandang wajah budak tersebut.
•••♦◄♥►♦•••
"Pergh.. mujur aku tak terkantoi tadi. Nasib baik aku cepat cari alasan dan susun ayat-ayat untuk lemahkan mak bapak aku.. he he."
Maswira bergumam tatkala dia merebahkan tubuh di katil.
Dia cuma berboxer dengan kipas angin dilajukan paras maksimum. Pintu dikunci rapat sebagai langkah keselamatan.
"Nampaknya mak bapak Edan dah tau pasal kehilangan barang dan duit yang aku kebas tu. Terpaksa arr tangguh dulu projek aku nak pecah masuk kali kedua nanti.
"Hmm.. tak ape, janji aku dah dapat ape yang aku nak. Pasal nak dapatkan duit lagi, aku kena tunggu bila keadaan kembali tenang.. he he," gumamnya lagi sambil tersenyum puas.
"Tapi yang buat aku risau dan seriau, bila teringat pesan Juzi tadi. Mampus arr aku kalau betul Kimi dan dua kekawan dia tu nak ehem ehem kan aku. Pergh.. meremang je bulu roma ni bila fikir pasal tu."
Langsung ingatannya terimbau akan abang angkatnya di asrama dulu. Banyak kenangan dengan budak form five yang dipanggil Abang Lutfi itu.
YOU ARE READING
• bu𝓭ak bukit •
خارق للطبيعة• 𝓬𝓸𝓶𝓹𝓵𝓮𝓽𝓮𝓭 • Kedatangan budak baru, anak pengurus ladang tinggalan kolonial, telah membangkitkan 'sesuatu' yang lama terpendam di daerah sepi itu. Rentetan kejadian pelik, aneh lagi sadis mula mengekori dia serta kekawannya. Dapatkah dia m...