BAB 53: PERPINDAHAN PENDUDUK

35 5 0
                                    

Dengan bantuan putera Shildia, penduduk Miko akhirnya terjaga dari mimpi bahawa negara mereka kini mempunyai pemerintah yang telah lama tiada.

"Tapi!" Ferrick menggunakan suara kuat untuk sampai ke barisan belakang penduduk yang sejauh 200 meter. Ramai orang telah berkumpul termasuk askar-askarnya.

"Beta bukan pemerintah tetap negara ni dan bukan beta yang menghidupkan semula kehijauan di sini. Pemerintah sebenar kamu masih belum mahu mengambil tanggungjawab dalam masa terdekat ini tetapi beta berdua telah melakukan perjanjian bahawa dia akan mengambil alih dalam masa dua bulan lagi." Semua penduduk terkejut besar tetapi askar-askar Shildia yang telah tahu pemerintah sebenar pula kehairanan. 

Kenapa Zeliker tidak mengambil alih dengan segera? Terdapat persoalan yang bermain di fikiran mereka. Mereka semua telah melihat dan mengetahui kisah Zeliker menyelamatkan puteri Eskimos di samping hampir menggadaikan nyawanya. Malah, mereka tahu juga berbulan lama dahulu, Zeliker juga telah menghentikan perbuatan Silvert daripada membunuh raja Drick. Dari situ, Zeliker bukanlah musuh mereka walaupun dia berdarah dagingkan putera syaitan Flink.

Setelah Ferrick memberitahu perkara tersebut, ada dari kalangan pemuda yang menetap di negara itu mempersoal kenapa ia boleh berlaku. Setahu mereka, kunci pemerintahan telah lama hilang dan mustahil untuk dijumpai. Ferrick sekadar memberi jawapan ia adalah rahsia. Mereka kelihatan tidak puas hati dan mempertikaikan hidup mereka lebih baik tanpa pemerintah. Malah, selama ini, mereka telah biasa hidup berdikari tanpa pemerintah. Negara mereka tidak perlukan pemerintah! Itulah yang dilaungkan mereka.

"Okey. Kamu semua rasa tiada pemerintah adalah lebih baik sebab kalau ada pemerintah, hidup kamu yang bebas akan mula disekat dengan pelbagai undang baharu. Ya, beta faham. Tapi, lihat sekeliling kamu. Pernahkah kamu tahu Miko mempunyai laut kecil? Pernahkah kamu lihat perubahan mendadak dari pasir ke keindahan bandar istana negara kamu ni? Tidak, bukan? 

"Tapi, satu perkara yang beta ingin sentuh dengan kamu semua. Jangan lupa bahawa khabar angin mengenai tujuan beta menetap di sini. Semua tahu musuh kita telah bergabung dan inginkan bukan setakat Miko tapi semua negara manusia. Malah, bunuh kita semua. Mampukah kamu melindungi diri sendiri? Keluarga kamu? Orang tempat tinggal kamu?" Tanya Ferrick bertubi-tubi. 

Ada yang menggeleng terhadap soalannya.

"Selama ini, ya, kamu bersyukur Shildia dan negara-negara jiran membantu melindungi negara kamu tapi, persoalannya sampai bila? Semakin lama askar kami semakin sikit, diserang hendap pengintip musuh dan juga raksasa yang menetap di negara ini. Lambat-laun, Shildia dan mana-mana negara tidak mampu menghantar askar mereka lagi sebab mahu melindungi negara masing-masing. 

"Mustahil pula untuk kamu melindungi satu sama lain tanpa kekuatan daripada kami. Tapi, apa akan berlaku kalau kamu hilang kekuatan tersebut? Beta minta kamu fikir dengan mendalam perkara ini. Kehidupan kamu tidak boleh berterusan tanpa seorang pemerintah yang dapat memenuhi keselamatan dan memberi perhatian kepada kamu sepenuhnya. 

"Sememangnya agak penting untuk kamu mempunyai seseorang yang mampu menyerahkan segalanya untuk kamu semua. Malah, tanpa organisasi pemerintahan, sesebuah negara akan jatuh. Pemerintah adalah tiang negara. Tanpanya, negara kamu boleh jatuh. Selama ini, kami yang menjadi tiang tapi kalau kami dah tak mampu untuk lakukannya... Kamu faham-fahamlah apa yang boleh jadi."

Semua orang terdiam dan sedar ada kebenaran kata-kata Ferrick itu. Zeliker berasa kagum dengan ucapan yang diberikan Ferrick. Entah mengapa, dia tersentuh mendengarnya dan berjanji, setelah masa dua bulan tamat, dia akan melindungi Miko dengan nyawanya. 

"Oh, kamu semua tidak perlu risau. Pemerintah sebenar kamu tidak akan meninggalkan kamu terkontang-kanting. Selepas dua bulan tamat, kamu akan tahu dia boleh diterima kamu semua. Percayalah," senyum Ferrick dengan yakin.

GUIDE TO NEW ERA (BAHASA MELAYU) #Wattys2016 [COMPLETE]Where stories live. Discover now