Twenty

134 6 4
                                    

De volgende morgen vroeg in de ochtend zat ik samen met Harry aan de ontbijttafels. Harry wist niet hoe lang het zou duren bij Snape maar hij wilde in ieder geval even bij me zijn. Dat vond ik heel lief van hem.
'Ik moet gaan,' zei ik toen we uitgegeten waren. 'Tot straks.'
Harry gaf me een zoen en wenste me succes.
Snape zat al in zijn lokaal, maar de meisjes waren er nog niet.
'Aha, juffrouw Riddle. Kom binnen,' zei Snape enigszins hartelijk.
Ik knikte.
'Wat was de drank die ze moesten maken, professor?' vroeg ik terwijl ik op een stoel ging zitten.
'Forgetfulness Potion.'
Oh, dan,' lachte ik.
De meisjes kwamen binnen. Ik wist precies wat voor kinderen het waren. Ze vonden zichzelf de beste en de knapste van allemaal en inderdaad, zoals Snape zei, zagen ze er typisch zo uit als meisjes die een modeblaadje lazen tijdens de les: ongeïnteresseerd en arrogant. Toch vond ik ze op het eerste oogopslag niet kansloos. Ze moesten immers ergens voor in Gryffindor zijn ingedeeld.
'Dames, ga zitten,' zei Snape die achter zijn bureau stond.
Ik stond op en ging ongevraagd naast Snape staan. Hij glimlachte zwakjes.
'Naast mij staat -'
'Elena Riddle,' zei een meisje en ik keek haar verbaasd aan. 'Iedereen kent jou.'
Ik glimlachte slecht op mijn gemak.
'Op een goede of op een slechte manier?'
'Voor onze afdeling natuurlijk op de goede manier, maar ik heb een vriendin in Slytherin en die kan je niet uitstaan.'
'Heel bevredigend,' zei ik. 'Wat zijn jullie namen?'
Het meisje dat net ongevraagd door Snape heen praatte heette Angelina Carbalt, een meisje met halflange donkere krullen en felgroene ogen heette Lousia del Mar en het laatste meisje heette Yasmine Felafe. Angelina was duidelijk de leider van het groepje.
'Goed,' begon Snape na het voorstelrondje. 'Elena is hier om mij te assisteren tijdens jullie straf. Ze is steengoed in Potions en aangezien zij zelf ook straf had, dacht ik dat het voor haar misschien wel eens afwisselend zou zijn om mij te assisteren in plaats van regeltjes te schrijven.'
Het feit dat Snape zojuist zei dat ik steengoed in Potions was, vond ik erg lief van hem. Ik bloeide van binnen helemaal op.
'Elena, wat is de bedoeling van vandaag?' vroeg Snape aan me.
'Jullie gaan apart van elkaar de Forgetfulness Potion maken. Ik heb van professor Snape gehoord dat jullie totaal andere dingen deden in zijn les dan deze drank maken en om te voorkomen dat er dadelijk een 0 op jullie eindlijst staat, hebben jullie vandaag de kans om deze drank te maken en die 0 wellicht verdwijnt.'
Snape knikte goedkeurend.
'Pak jullie boeken en open deze op bladzijde 34. Ik neem aan dat jullie nog niet gelezen hebben wat deze drank is en inhoudt dus lees dat stuk maar eens eerst. Daarna pakken jullie de ingrediënten en maken de drank. Elena zal jullie, waar nodig, bijsturen.'
De meisjes gingen snel aan de slag, maar toen ze eenmaal aan het brouwen waren, begonnen ze weer uitgebreid te praten en het modeblaadje kwam weer tevoorschijn.
Ik ging op de lege plaats in het groepje zitten en pakte het blaadje af.
'Er staat ook een verhaal over jou in,' zei Angelina. 'Maar ik zou het niet lezen. Het is erg negatief.'
'Sta ik hier in?' vroeg ik verbluft. 'Wat wil men nou schrijven over mij?
'Je bent heel populair hoor,' zei Louisa. 'Ik heb een abonnement op een ander blad en daar staat ook weer iets in over jou.'
Ik sloeg het blaadje van Angeline open en zocht het stukje over mij op.
'Professor Snape staat er trouwens ook in genoemd,' glimlachte Angelina.
Snape keek op van zijn werk en haastte zich naar de tafel.

'Vandaag in de rubriek opkomende beroemdheden: Elena Riddle.

Vanaf het moment dat Elena Riddle zich op Hogwarts bevond, viel ze meteen op. Haar ongebruikelijke intelligentieniveau werd door de meeste mensen niet in dank afgenomen. Toen haar leraar Severus Snape per ongeluk (maar volgens onbekende bronnen expres) haar echte identiteit door liet schemeren, werd ze gezien als een gevaar. Een gevaar waar we het beste voor kunnen terugdeinsen. Zeker na vrijdagochtend, toen ze haar halfbroer Draco Malfoy ernstig heeft verwond, is het erg belangrijk om te zorgen dat je haar niet tegenkomt en zo wel, dat je erop voorbereid bent dat ze je verwondt of zelfs doodt. (Zie pagina 12 voor extra voorzorgmaatregelen).
"Ze is gewoon een arrogant type," aldus Pansy Parkinson, een student op Hogwarts die kortgeleden ook een aanvaring met Riddle gehad heeft. "Ze is een gewelddadig kind, maar eigenlijk kan ze helemaal niets. Ze slaat en vecht er maar op los, maar zonder beheersing. Ik weet zeker dat als the Dark Lord erachter komt hoe waardeloos zij eigenlijk is, mijn vriend Draco Malfoy haar plaats in zal nemen."
Dus, wees gewaarschuwd: Elena Riddle is levensgevaarlijk en vergeet niet dat ze de dochter van You-Know-How is. De trucjes die ze van hem geleerd heeft, zal ze ook tegen anderen gebruiken.'


'Wat een onzin,' zei ik. 'Wie is de schrijver?'
'Rita Skeeter,' zei Angelia. 'Ben je echt gewelddadig?'
'Welnee,' stelde ik haar gerust. 'Ik doe geen vlieg kwaad behalve als ze het verdienen.'
Angelina knikte goedkeurend.
Snape keek naar me.
'Je weet wat het betekent als dit bericht bij jouw vader terecht komt, toch?'
Ik knikte ernstig.
'Kunt u alstublieft aan Lucius vragen of hij het niet wil doorgeven?'
'Zeker,' zei Snape. 'En nu weer aan het werk! Er is nog altijd bijna niets gebeurd.'
De meisjes gingen hard aan de slag en ik hielp ze hier en daar. Het was erg leuk om te doen, ik genoot er echt van. Ook Snape leek enthousiast over me. Eindelijk af van dat eeuwige gehaat, hoopte ik toch.
Door mijn hulp en door het doorzettingsvermogen van de meisjes lukte het om de dranken af te krijgen. Ze kregen allemaal een goed cijfer en hoewel ze de hele ochtend moesten nablijven, leek het alsof de meisjes het helemaal niet zo erg vonden. Ik voelde eigenlijk precies hetzelfde.
Snape hield me nog even achter nadat iedereen weg was.
'Ik ben trots op je, Elena. Je kunt goed lesgeven. Ik ga het nog met professor Dumbledore overleggen, maar misschien dat je het leuk vindt om een bijlesklasje op te richten? Ik zal mijn lokaal daarvoor vrijmaken.'
'Dat lijkt me geweldig, professor, maar ik hoop dat Dumbledore dat toelaat. McGonagall ging hem nog inlichten over het gevecht en ik ben bang dat ik daar niet zo vanaf kom.'
'Ik denk dat professor Dumbledore het jou zeker laat doen. Hij ziet ook wel dat jij je verveelt in de lessen.'
Ik knikte.
'Ik had laatst gewonnen van hem tijdens een duel.'
Snape keek me stomverbaasd aan.
'Gewonnen? Van professor Dumbledore? Leer je dat in zijn lessen?'
'Eigenlijk wisselt het nog wel eens. Belangrijke dingen worden vaak ook besproken en oefenen pas later want ik beheers toch alles.'
Snape glimlachte en knikte.
'Je mag nu ook gaan. Ik heb het erover met hem, oké?'
Ik knikte en ik hoopte vurig dat Dumbledore zou instemmen. Het leek me geweldig om iets extra's te kunnen doen.  

We found love right where we are ~ Voldermort's daughterWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu