We staarden elkaar overdonderend aan.....................
In Soumaya's ontredderde ogen zag ik tranen van onmacht glinsteren.......................................Ze was in een strijd verwikkeld waarin het even leek alsof ze knockout was geslagen.
Maar ze gaf niet op en ging vol in de tegenaanval..........................."Wat brabbel je allemaal? Wat had Moes precies nou weer gedaan?
"Je hoort het verdomd goed! Die appartement in Casablanca staat op naam van Selma! Als je ons niet geloofd, vraag het dan aan zijn schijnheilige tante die daar inwoont!
"Beter gezegd; vraag je man waarom hij een huis koopt die hij vervolgens op naam van zijn vriendin zet! Selma is al een paar keer daar geweest! Riep Ikram triomfantelijk.
Terwijl Ikram door ratelde probeerde ik de logica van een getrouwde man die schaamteloos een huis op naam van zijn maitresse zet, de revue in mijn hersenen te laten passeren.
Als het klopte wat Ikram vertelde dan had Selma op slinkse wijze de citaat van: 'Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid', waargemaakt.
En ja, bij het kopen van een huis hoort het op beide namen van het getrouwde stel te staan.
Maar nu komt het: In Marokko zijn er mazen in de wet! Zolang de magistraat aldaar teert op corruptie zijn dit soort incidenten schering en inslag.Daardoor kunnen de mannen op sluwe wijze het huis enkel op hun naam zetten of die van iemand anders. De wettelijke echtgenote komt vaak na een scheiding achter deze ingewikkelde constructie.
Want immers haar geld zit er ook in. Bij de boedel scheiding komen pas alle troeven in het voordeel van de man naar boven!
Omstanders denken altijd meelijwekkend van: Het kan toch niet waar zijn dat zijn vrouw dit niet wist?......
Nou.......Je zult die mannen maar de kost moeten geven!De dames storten zich ter goede trouw met een permanente roze bril op in een huwelijk, en weten daadwerkelijk niet wat de man allemaal aan onroerend goed achterover heeft gedrukt.
In mijn omgeving zie ik na aanleiding daarvan dat veel jonge Mgharba meiden tegenwoordig in hun huwelijks contract, expliciet voorwaarden over het in gemeenschap van goederen, laten vastleggen.
Dan is de logica niet anders dan dat beiden bij een scheiding fiftyfifty eigenaar worden van iets wat in een huwelijk is aangekocht. Als vrouw moet je jouw toekomst en die van je kinderen veilig stellen en juist hier is in onze cultuur iets gruwelijk mis mee.
Er zijn namelijk ook genoeg voorbeelden van vrouwen die na 25 jaar huwelijk en alles samen te hebben opgebouwd met niets worden achtergelaten, nadat de man een nieuwe liefje tegenkomt.
Sommigen Mgharba mannen zijn vaak een ramp in het budgetteren en een ware Houdini in het verbrassen en verdonkeremanen van gemeenschappelijk geld.
Het is dus van belang om als echtgenote zelf de administratie tijdens de huwelijksjaren goed bij te houden en secuur te blijven controleren.
Vrouwen moeten duidelijk vastleggen wat persoonlijk bezit is, en wat niet. Immers wanneer de mannen tijdens een scheiding niet kunnen aantonen welk bezit van wie is, zullen de bezittingen alsnog verdeeld moeten worden.
"Huh? Wacht eens even! Dat is het!
Een euforische gevoel dat ik het ei van Columbus had ontdekt, nam het in mij over. Kan Selma glashard op papier aantonen dat het appartement daadwerkelijk op haar naam staat?!
Ik gebaarde met vinger tekens naar Soumaya om die prangende vraag aan Ikram te stellen. Heel even leek ik op zo'n gebarentolk van het journaal. Mensen die op de boulevard langsliepen keken mij en Soumaya verbaasd aan.
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...