Selma en Belaid stonden dromerig vóór de badkamer spiegel.....
Belaid hield haar nog platte buik stevig vast, terwijl Selma in zijn armen nog vol ongeloof voor zich uit staarde. Alsof er elk moment iemand kon binnenlopen en de gevreesde: "Foutje! Je bent toch niet zwanger" zou uitkramen.
Het leek een béétje op die beroemde detective Colombo scène. Net waneer de verdachte ermee dacht weg te komen, liep hij tergend langzaam terug en citeerde de legendarisch woorden:..."One more thing".....
Belaid en Selma....Twee gehuwde zielenmaatjes die ondanks hun onnoemelijke liefde voor elkander één gevreesde angst gemeen hadden: Zou dit kindje het wel redden?
Veel tijd om dáárover te mijmeren hadden ze niet. De stem van Belaid's vader Badr bulderde enthousiast door het grote familie compound in Marrakech.
"Yallah mijn zoons, kleinkind, echtgenotes en gasten, aan tafel! Het is etenstijd!!
Na ruim een kwartier zat iedereen fris en fruitig aan tafel. Mounia tuurde instinctief naar de opvallend stille Selma en Belaid. Diep van binnen hoopte ze dat haar tweelingzoon en schoondochter eindelijk gezegend waren met een zwangerschap.
Maar Mounia wist enkel dat Selma vermoede dat ze zwanger kon zijn, en dat zij en Belaid al vroeg in de ochtend naar de plaatselijke apotheker in Marrakech waren vertrokken..Meer niet...Zou het?
Aan tafel bleek dat Mounia niet de enige was die tijdens het eten nieuwsgierig richting Belaid en Selma staarde.........
Maysa en Bilal knipoogde naar elkaar, Aicha en Nabil glimlachten stilletjes, Ramona en Mounsif knepen onder tafel in elkaars handen, en Felicity & Adil hielden even hun adem in. Badr was verreweg de enige nuchtere die zich op zijn maaltijd focuste. Zijn vaderlijke blik sprak echter boekdelen.
Belaid fluisterde onopvallend in Selma's oren....
"Inoe? Ik vrees dat we de stillte moeten verbreken. Dadelijk verslikken de anderen zich uit pure nieuwsgierigheid in hun Tanjia of Loubia bonenschotel of in de Mrak gedepte brood!, lachte Belaid lispelend.
Uiteraard is het voor de aanstaande ouders in spé van belang dat je de zwangerschap aankondigt op het tijdstip en de manier die voor jou en je partner goed aanvoelt. Dit is voor iedereen anders. De één deelt het grote nieuws vers van de pers met de wereld op sociaalmedia en Facebook zodra ze krap één dag overtijd is.
De ander wacht tot die buik echt niet meer op een andere manier te verklaren is en brengt iedereen persoonlijk op de hoogte. De derde plaatst verrassend na ruim één jaar hun eerste babyfoto. En de wijste plaatst nimmer een foto van hun kids op sociaal media uit angst voor het boze oog en de scherpe tongen.
Al voordat Belaid het nieuws bekend kon maken, onderbrak Badr hem........
"Mijn geliefde zoons, schoondochters, kleinzoon, echtgenotes en gasten, vannacht is het de 15e nacht van Lailat-ul-Baraat, ook wel Sabhan genaamd. Deze 'Nacht van de Lotsbezegeling' begint officieel de voorgaande avond bij zonsondergang, dus op maandagavond 30 april 2018.
"Het is een nacht van gebed, meditatie, vergeving van zonden en bepaling van het lot. Deze gebeurtenis wordt ook wel 'De nacht van de vergeving' genoemd, er wordt aan Allah gevraagd de gestorven hun zonden te vergeven en de levende hun draagkracht te verlichten.
In alle moskeeën hier in Marokko wordt ook druk gebeden ter voorbereiding van de Ramadan die twee weken later begint. Ik heb al met Mounsif afgesproken dat wij straks met alle mannen richting de moskee van Marrakech vertrekken.
"Op deze speciale nacht bidden we zoveel mogelijk, en maken we veel Dua's voor onze naasten. In Sha Allah worden ze allen geaccepteerd! Hiermee maak je juist meer ruimte voor zielenrust door enkele gebeden meer te doen in de nacht. In Sha Allah worden al onze Dua's geaccepteerd.
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...