De twinkelende blik in Melina's felle hazelnoot kleurige ogen, vertelde hem dat ze al die tijd stilletjes de hoop koesterde, dat haar ouders ooit weer bij elkaar zouden komen...
Jadir haalde diep adem en omhelsde haar innig. Hij was er voor haar als ze hem nodig had, zonder enig teken van zelfzucht. Door hun drukke studies hadden ze na hun verloving, bewust nóg geen trouwdatum gepland.
Melina was 17 jaar en wilde op z'n minst haar Masters studie in Bedrijfseconomie voltooien. Jadir was iets ouder en al op de helft van zijn Bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid. Beiden studeren dicht bij huis op de Hassan II Ain Chok Universiteit in Casablanca.
Al zittend op het houten bankje vóór de deur bespraken Melina en Jadir hun toekomst...
"Eum...Jadir?....Je bent toch niet het stereotype man, die na zijn huwelijk in een kenau monster veranderd hé? Je weet wel, zo eentje die door zijn dominante of narcistische houding ervoor zorgt dat een vrouw geleefd word? Of van die bizare jaloerse beperkingen aan haar oplegt?
Jadir moest daar hard om lachen. Hij pakte Melina's frêle handen en legde het zorgzaam in de zijne....
"Heb je zo weinig vertrouwen in mij? What you see is what you get! Als er iets is wat ik van jongs af aan heb geleerd, dan is hét wel dat je een vrouw ten alle tijden moet respecteren. Zolang jij niet in een loslopend promiscuese projectiel veranderd, zie ik géén reden om jou aan banden te leggen.
"Anders bind ik je Wahed in huis vast. En maak ik je enkel los om het eten vóór mij klaar te maken en om de liefde te bedrijven. Klaar!, grijnsde hij vermakelijk.
Melina trok nors haar handen uit de zijne....
"Huh?...Ben je van het padje af Jadir? Hell no dat ik met zo'n paranoïde man trouw!
Jadir begon hardop te lachen....
"Ewa, geloof je het zelf? Als ik zo gehuwd moet zijn, blijf ik liever chill bij mijn ouders. Of ik koop een robot met afstandsbediening bij Ali Expres! Ik ben ouderwets romantisch, maar een vrouw moet ook zich zelf kunnen zijn. Het is geen kneedpop die je egoïstisch kan boetseren naar jouw eigen behoeften éh!
"We leven niet in de steen-tijdperk. Elke vrouw heeft hersens gekregen om zich zelf dermate te respecteren en haar eigenwaarde in tact te houden. Daar heeft ze geen zehma politie agent cq belerend echtgenoot voor nodig.
"Mohim, Ik ben ervan overtuigd dat waneer de vrouw haar rechten kent, en het goede nastreeft ze een harmonieus huwelijk met haar wederhelft kan evenaren., geruststellend schoof hij dicht tegen Melina aan.
Melina kreeg er een warm gevoel bij...
"Onze faculteit publiceerde pas nog een deel van het onderzoek over de perspectief van vrouwen ano nu. Daarin wordt aangetoond dat 8 miljoen Marokkaanse vrouwen (+4,6%) die de leeftijd hebben om te trouwen, vrijgezel zijn.
"Het merendeel gaf de voorkeur aan hun studies, carrière en financiële onafhankelijkheid. de gemiddelde huwelijksleeftijd bij Marokkaanse vrouwen is 28 jaar is en bij Marokkaanse mannen 27 jaar. Uitzonderingen daargelaten welteverstaan.
"Het is geen vreemde constatering. Khadija de vrouw van de profeet (vzmh), was ook een gedreven zakenvrouw van middelbare leeftijd. Ze was weduwe, gescheiden, onafhankelijk en had een goedlopend handelsbedrijf. En toch was hun huwelijk, gebaseerd op wederzijdse liefde en respect.
"Ondanks dat in deze tijdperk geen énkele vrouw aan haar kan tippen, is ze toch een boegbeeld voor velen. Helaas vergeet men soms dat de vrouw onder andere, het recht en de plicht heeft om onderwijs te krijgen, haar mening te uiten en te worden gehoord. En het recht om te onderhandelen over het huwelijk op basis van zelfbeschikking, enzovoorts.
Jadir luisterde fier naar Melina...
"Dit is de reden waarom ik samen oud wil worden met jou. Ik verkiest een intelligente vrouw boven een femme fatale. Tegenwoordig zijn er velen 'Self-made meiden van jouw leeftijd, die hun dagen verslijten, aan vlogen, make-up, dure merkkleding, selfies, opgespoten lippen & billen of Nike achtige wenkbrauwen waar je overheen kan sliden.
"Ieder zijn meug. Maar zie daarna je reputatie een zwier te geven als je opeens na jaren wilt settelen. Het vergt een geduldige toekomstige echtgenoot, die sterk in zijn schoenen staat om haar onvoorwaardelijk te huwen. De prangende vraag blijft uiteraard of ze niet enkel beauty heeft maar ook brains.
"Het is tegenwoordig niet makkelijk om een partner met alle componenten te vinden. Dat geld overigens ook voor mannen. De meesten komen al vóór het huwelijk hun plichten niet na, of gaan vreemd bij de vleet. Van enkel een mooi bord kun je niet eten.
"We willen allemaal de perfect partner, maar helaas staat allang voorgeschreven wie onze match word. En geloof me, je moet een dosis geluk hebben om de in jouw ogen, ideale wederhelft te mogen ontmoeten.
"Melina meu amor, ....Wat ik hiermee wil zeggen, is dat jij voor mij de perfecte vrouw bent. Ik kan uren naar je luisteren en ik geniet van jouw schoonheid en wijsheid. Je hebt een jeugd vol armoede meegemaakt. Maar zie hier, het heeft je enkel sterker en weerbaarder gemaakt.
"Kijk alléén al naar jouw moeder die een nooddruftige straatverkoper was, en vandaag de dag een eigen taxibedrijf runt. Of jouw vader wiens gedragingen vroeger het daglicht niet konden verdragen, en nu een standvastige hardwerkende echtgenoot en toegewijde Papa vóór jullie is.
"Eerlijkheidshalve verkies ik liever een vrouw die getekend door haar verleden op echtheid drijft, dan een vrouw die disparaat is en alles verloochent, of niet zich zelf is.
"Wat ik hiermee wil zeggen is....
Melina hield afwachtend haar adem in............................................
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...