~~In Al-Houceima~~
Het was laat in de middag. Rabab was op haar gemak het brooddeeg aan het kneden, toen ze geklop aan de voordeur hoorde.
Ze deed open en zag tot haar grote verbazing Ouafa en Ria op de stoep staan.....
"Salam Rabab. Ben je niet blij om ons te zien? Zijn Darrys en Isugh aan het werk in de slagerij?
Rabab knikte vluchtig terwijl ze haar met meel bestuifde handen nerveus aan haar schort afveegde.
Ouafa wachtte het antwoord op haar vraag al niet meer af. Ze glipte door de open deur de hal in, met Ria en Rabab op haar hielen...
Ouafa liet zich door niets en niemand beknotten. Ze was voor de duvel niet bang. Onrecht dreef haar,...De waarheid boven tafel krijgen lokte haar.
Eenmaal in de woonkeuken nam ze pas op de plaats. Demonstratief bleef ze met haar handen in de zij, de geschrokken Rabab meedogenloos aanstaren.
Ouafa kwam direct ter zake en wendde zich tot haar...
"Wist je dat Darrys een trouwambtenaar had omgekocht om Tamimount's scheidingsakte te vervalsen?
Rabab begon jammerend met haar handen op het hoofd gevouwen, een theatraal betoog...
"Wat?! Dat kan Darrys nóóit gedaan hebben! Hij is er ingeluisd! Mijn zoon heeft godsvrees en zou zich nooit inlaten met dat soort louche zaken!
Ria begon hardop te lachen, terwijl Ouafa pal vóór Rabab ging staan....
"Ach hou toch op Rabab! Je zou met vlag en wimpel slagen vóór een auditie in de soap 'N3am a Lalla' op televisiezender 2M! Je verzint ter plekke smoesjes en onzin opmerkingen om er onderuit te komen! Je weet inmiddels dondersgoed wat er gebeurd is! Ons hou je niet voor de gek!
"Als moeder van Darrys was jij in de positie waarin je kon doen wat jij wilde! Niemand zou enige vooroordelen hebben over wat voor persoon je in werkelijkheid was: Een moeder die haar zoon koste wat het kost zo snel mogelijk gehuwd wilde zien!
Ria begon rondjes om Rabab heen te draaien...
"Arme Darrys! Ik zou zelf ook hondsdol worden van zo'n dominante moeder. Het feit alleen al dat hij op zijn leeftijd nog steeds ongehuwd thuis woonde, zegt al genoeg. Die arme jongen is psychisch niet in orde. In Nederland noemen wij het ook wel parentificatie oftewel de loyaliteitsvalkuil.
"Kinderen die zich verantwoordelijk voelen voor het geluk van hun ouders krijgen geen ruimte om zich te ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen. Zo’n ongezonde rolwisseling kan op latere leeftijd identiteitsproblemen geven. Die durven niet eens te ademen zonder toestemming van hun autoritaire ouders.
"Geparentificeerd raak je als je leert dat je zelf niet belangrijk bent, en dat de behoeften van je ouders belangrijker zijn dan die van jou. Ze krijgen geen kans om hun eigen behoeften te leren kennen, laat staan die te bespreken. Over zichzelf praten geeft hun het gevoel lastig of egoïstisch te zijn.
"Het tragische is bovendien dat ze meestal met al hun zorg en loyaliteit hun ouders niet gelukkig kunnen maken, wat depressies en gevoelens van incompetentie tot gevolg kan hebben. Kijk alléén al naar de jongeren die tot dwang toe worden gedomineerd in hun partnerkeuze.
"Eindstand blijven ze op volwassen leeftijd thuis wonen en schuiven ze hun ware gevoelens opzij. als je geen autonomie mag ontwikkelen van je ouders, leer je niet om zelf verantwoordelijkheid of initiatief te nemen
"Uiteraard scheer ik niet alle ouders over één kam. Enkel de egoïstische gevalletjes zoals jou Rabab! Je hebt Darrys tekort gedaan. Door hem te pushen is hij nu nog verder van huis. Zijn huwelijk met Tamimount blijkt ongeldig. Nu is ze weer samen met haar ex man waar ze in werkelijkheid nóóit van gescheiden bleek te zijn.
Rabab greep naar haar hoofd en begon snikkend te gillen, waarna ze zich theatraal in de fauteuil liet vallen................................................
~~In Casablanca~~
Tamimount en Ahmed hadden in een halve middag de studio uitgeruimd en Darrys spullen uit het huis gehaald.....
Omdat Tamimount niets meer van Darrys had gehoord, besloot ze zijn in dozen verpakte spullen, met een koeriersbedrijf naar zijn ouders te versturen. Ze was het volledig met Ahmed eens om niet langer in die negatieve spiraal te blijven hangen.
Het boek met Darrys had ze wijselijk afgesloten. Of hij vervolgd zou worden en voor zijn fraude zou boeten, was niet meer aan haar. Ze legde het wijselijk in gods handen. Hij bepaalt immers wie hij wilt vergeven of bestraffen.
Terwijl ze de tafel dekte kwam Ahmed binnenlopen. Hij had net de chauffeur van de koeriersbedrijf de laatste doos meegeven. Het was nu tijd om de kinderen in te lichten. Tamimount kneep hem een beetje.
Maar Ahmed was er van overtuigd dat ze het állemaal goed op zouden nemen. Hij sloeg geruststellend een arm om haar heen....
"Komt goed lieverd! Ik heb Melina en Zouhayra al geroepen. Nadia zou Junayda, Faysel, Ahmich en Jihane deze kant opsturen.
Toen de jongsten binnenkwamen sprongen ze direct op Ahmed af, en knuffelenden hun vader spontaan. Tamimount sloeg met een voldane glimlach, die aandoenlijke tafereel gade.
Alleen al om die reden kreeg ze meer moed om de oudste twee op de hoogte te stellen....
Na een kwartier kwamen Melina en Zouhayra de keuken inlopen....
Melina werd nieuwsgierig naar de aanleiding van de wel rape familieoverleg....
"Yemma?.....Papa....Wat is er zo belangrijk dat jullie ons állemaal willen spreken?
Zouhayra kreeg het spaans-benauwd....
"Papa?...Je gaat toch niet terug naar Mellila hé?!
Ahmed grijnsde en trok al zijn kinderen naar zich toe....
"Mijn geliefde oogappels.....
"Yemma en ik hebben een verassing vóór jullie......................
~~In Marrakech~~
De psychologe draaide zich naar haar nieuwe cliënte toe....
"Vertel me eerst eens wat meer over jóuw jeugd. Zodoende krijg ik wellicht meer dieptegang, in de oorzaak van jouw psychische knelpunten of blokkades.
Het werd muisstil.....
"Jongedame?....Hoorde je wel wat ik zei?...
Numidia zat afwezig naar haar gsm display te staren....................
JE LEEST
Hartstocht in Casablanca - Deel 1 (VOLTOOID)
Non-FictionHoogste Rang# 1 Goals Hoogste Rang# 1 Soulmates Hoogste Rang# 1 Amor Hoogste Rang# 1 Onderwereld In deze nieuwe Spin Off kun je het op waarheid gebaseerd levensverhaal van de wilskrachtige Marokkaans-Nederlandse vrouwen; Nadia, Ramona, Leila, Tamimo...